Zoekmachine vindbaarheid verhogen in 2022

Je hebt in eerdere blogposts over zoekmachine optimalisatie al kunnen lezen wat SEO is, maar hoe ga jij in 2022 je zoekmachine vindbaarheid verhogen? Een zeer belangrijke factor voor SEO-verbetering is het bieden van een optimale gebruikerservaring, zelfs op mobiele apparaten, aangezien zoekopdrachten van gebruikers nu steeds meer op deze systemen worden gericht. Lees dit artikel met de beste tips voor 2022.

De waarde van links, zowel intern als extern

Links, het verwijzen naar een andere website of andere pagina op je eigen website, zijn enorm belangrijk. Google hecht hier ook heel veel waarde aan. Waarom link je niet naar andere websites, waarom linken andere websites niet naar jou? Hoe kun je je zoekmachine vindbaarheid verhogen? Door het juist en correct inzetten van links, ook wanneer je een webshop gaat beginnen.

Zoekmachine vindbaarheid verhogen

10 tips om je links te optimaliseren

Om de links op de beste manier te optimaliseren, moet je op enkele aanwijzingen letten:

  1. De link moet een andere kleur hebben dan de normale tekst;
  2. Zo kort en beschrijvend mogelijk en vooral gemakkelijk aan te klikken;
  3. De cursor moet van vorm veranderen als we ons over de link positioneren;
  4. Relevante en contextuele links, plaats altijd nuttige links voor de gebruiker om naar verdere informatie te verwijzen;
  5. Links bovenaan de pagina. De links die bovenaan staan, hebben meer waarde dan die in het midden of onderaan de pagina. Ze bieden de gebruiker ook de mogelijkheid om direct een andere bron te gebruiken, waardoor de tijd die op de site wordt doorgebracht, toeneemt.
  6. Links naar de meest relevante pagina’s. Verbind de belangrijkste en meest bezochte pagina’s van de site op een zodanige manier dat ze een “plus” bieden voor de gebruiker die door de webpagina bladert;
  7. Evenwichtige verdeling. De organisatie van de schakels moet op een homogene manier worden gestructureerd, waarbij onevenwichtigheden zoveel mogelijk moeten worden vermeden;
  8. Blank attribuut. Dat is het attribuut van hyperlinks, het stelt je in staat om links in een ander browservenster te openen en dit zorgt ervoor dat de lezer de thread niet kwijtraakt en tegelijkertijd op de originele pagina blijft;
  9. Links om te controleren. Controleer de zogenaamde “dode links”, dat zijn de links die leiden naar pagina’s die niet meer bestaan;
  10. Ankertest. Kies voor wat betreft de ankertekst een korte tekst die het gelinkte onderwerp beschrijft dat het trefwoord bevat.

Interne links en de waarde ervan

Interne links zijn koppelingen tussen twee web contents. Ze zijn erg belangrijk om gebruikers in staat te stellen nieuwe bronnen te ontdekken. Interne links moeten daar worden geplaatst waar de lezer er baat bij heeft, bijvoorbeeld om een concept te verduidelijken of om hun kennis erover uit te breiden. Ze kunnen dienen om waardevolle bronnen voor navigators aan te geven, zoals:

  • Verzamelingen van artikelen die vergelijkbaar zijn met de geraadpleegde categorieën en tags;
  • Belangrijke blog artikelen;
  • De servicepagina’s;
  • Om de tijd die op de site wordt doorgebracht te vergroten en bijgevolg het bounce percentage te verbeteren.

Hoe met interne links zoekmachine optimalisatie te bereiken

Interne links zijn belangrijk vanuit SEO-oogpunt, omdat ze je in staat stellen waarde voor positionering van de ene pagina naar de andere over te dragen. Door de links kan Googlebot nieuwe content ontdekken en kunnen gebruikers andere pagina’s bezoeken, mogelijk belangrijk voor conversies. Een xml-sitemap helpt crawlers hun weg te vinden op de webpagina’s van de site en te navigeren tussen de verschillende links om de portals in detail te verkennen en ook die content te ontdekken die anders onopgemerkt zou blijven.

Waarom links Googlebot helpen

Googlebot is het Google-programma (ook wel bot of crawler genoemd) dat websites doorzoekt om nieuwe elementen te ontdekken. Crawleractiviteit is essentieel om Google op de hoogte te kunnen stellen van nieuwe inhoud en om hen in staat te stellen zichzelf te positioneren. Interne links zijn van onschatbare waarde om de crawlers van Google te helpen bij het identificeren van nieuwe inhoud, vooral die inhoud die we duidelijker willen maken voor mensen en zoekmachines.

Waarom Content clusters belangrijk zijn

Een content cluster is een verzameling web content’ dat is opgebouwd rond een belangrijk onderwerp voor je bedrijf. Het belangrijkste onderwerp van je merk is het thema van je pijlerinhoud, de hoeksteen van je SEO-strategie. De content-cluster-strategie is een van de belangrijkste en meest effectieve positioneringsstrategieën omdat deze perfect inspeelt op de werking van Google Bert en op de regels van de semantiek die Google Search beheersen. Uiteindelijk staat de relatie tussen entiteiten centraal bij Google Discover.

De klassieke structuur van een content cluster

De inhoud van de clusters is verbonden met de inhoud van de pijler door middel van diepgaande links: hyperlinks. Het kiezen van de belangrijke onderwerpen staat gelijk aan het inrichten van de informatiearchitectuur van je merk volgens een redactioneel plan (contentmarketingplan voor je website). Deze techniek wordt gebruikt om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten en om aan Google te communiceren dat je deskundig, gezaghebbend en competent bent in de sector. Hier zijn enkele tips om via de topic cluster techniek het verkeer en de online zichtbaarheid te vergroten:

  • Selecteer je hoofdonderwerp. Het onderwerp dat je kiest, is de ruggengraat van je bedrijf, iets waarvoor je je online wilt positioneren, een thema waarvoor je alle aspecten moet behandelen.
  • Kies de belangrijkste pagina’s op je site. Welke zijn de belangrijkste pagina’s op je website? Kies ze zorgvuldig, want je hoeft nooit te stoppen met het bijwerken ervan.
  • Doe een content audit. Onderzoek je inhoud en ontdek of je al iets hebt geschreven dat deel kan uitmaken van je onderwerpcluster.
  • Optimaliseer pagina’s en inhoud voor je content cluster en koppel alle inhoud aan elkaar.

Core Web Vitals en het nut van SEO-techniek

Core Web Vitals (CWV’s) zijn een reeks kwantitatieve prestatiestatistieken die door Google zijn ontwikkeld om de kwalitatieve ervaringen van gebruikers op een webpagina te meten. Deze statistieken meten specifiek de laadervaring (LCP), interactiviteit (FID) en visuele stabiliteit (CLS) van de inhoud van de webpagina. Waarom is Google Core Web Vitals belangrijk? Omdat ze webontwikkelaars helpen een geweldige gebruikerservaring te bieden. Als gevolg hiervan zijn gebruikers gelukkiger, zullen ze eerder terugkeren en zullen ze je website eerder aanbevelen aan anderen. Maar als pagina’s traag, onstabiel of vol met pop-ups zijn, zullen gebruikers ook twijfelen om terug te komen.

Core web vitals verbeteren

Google Core Web Vitals zijn meetbare SEO-prestatiestatistieken die je een idee geven van hoe mensen jouw website ervaren. Ze bieden je specifieke en meetbare gegevenspunten om de algehele gebruikerservaring op je website te verbeteren. Wanneer gebruikers een betere ervaring hebben, is de kans groter dat ze terugkomen. Uiteindelijk verbetert CWV niet alleen je organische rankings, ook al is dat daar een onderdeel van. Bied je publiek een superieure ervaring. En dat vertaalt zich in meer betrokken klanten, hogere conversiepercentages en mogelijk andere positieve voordelen.

Welke invloed hebben de Core Web Vitals van Google?

De SEO-impact van Core Web Vitals zal ernstig zijn voor sommige websites met een slechte pagina-ervaring. De meeste websites met een goede gebruikerservaring zullen echter geen impact zien. Dit komt omdat Google nog steeds prioriteit geeft aan andere zoekrangschikkingssignalen die er het meest toe doen, zoals de kwaliteit van de inhoud van een pagina. Dus focus je eerst op het creëren van hoogwaardige inhoud die aansluit bij de zoekintentie en het onderwerp grondig behandelt. Zodra je dat hebt gedaan, kun je je als seo specialist concentreren op het optimaliseren van je pagina’s voor Core Web Vitals-statistieken voor een nóg grotere organische boost.

De verwachte trends voor SEO 2022

De Chrome-browser van Google – gebruikt door 65% van de gebruikers – zal vanaf 2023 niet langer cookies van derden ondersteunen. Daarmee wordt het einde aangekondigd van een zeer wijdverbreid gebruik van online advertenties (digitale advertenties) die als onveilig worden beschouwd en met weinig respect voor de privacy van gebruikers. Dit is een antwoord op de verzoeken van consumenten om meer transparantie en duidelijkheid over het gebruik van hun gegevens op het web, maar brengt de online advertentie-industrie in beroering. Die moet immers hard werken om klaar te zijn voor verandering.

Beëindiging cookies van derden

Begin 2020 kondigde Google ook al aan dat het gebruik van cookies van derden in Chrome tegen 2022 zal worden beëindigd, waarmee het bijdraagt aan de groeiende lijst van browsers die deze beruchte trackingtechnologie opgeven. Maar het verdwijnen van cookies van derden leidt niet automatisch tot het einde van de tracking. Bovendien blijft de noodzaak van echte toestemming van de eindgebruiker voor de verwerking van persoonlijke gegevens nog lang bestaan. Je website zal inderdaad nog steeds de uitdrukkelijke toestemming van gebruikers moeten vragen en verkrijgen voordat ze gegevens in de browser van een gebruiker kunnen opslaan, ongeacht de gebruikte technologie.

Beeindiging van cookies van derden

Google MUM

Een andere interessante ontwikkeling is dat het Google MUM-algoritme zal werken met de nieuwste generatie kunstmatige intelligentie en een revolutie teweeg zal brengen in online zoekopdrachten. MUM is de natuurlijke evolutie van het vorige algoritme (Google BERT) en is het acroniem voor Multitask Unified Model. Om het te ontwikkelen, heeft Google vertrouwd op de nieuwste innovaties met betrekking tot kunstmatige intelligentie, benut het zijn volledige potentieel en dit maakt het 1000 keer efficiënter dan BERT.

Dit betekent dat MUM in staat is om de meest complexe vragen van gebruikers te begrijpen en uitputtend te beantwoorden. Het biedt resultaten in meerdere formaten, allemaal in staat om een oplossing te bieden. Een gebruiker heeft momenteel acht complexe vragen nodig om een bevredigend antwoord te vinden, terwijl het nieuwe algoritme zal proberen een correct antwoord te bieden vanaf de eerste complexe vraag. Het doel is om complexe, gestructureerde antwoorden te bieden, net zoals een expert op dit gebied zou doen. Om deze reden kan het algoritme informatie uit verschillende webcontents halen om een volledige inhoud te creëren.

Google MUM

Zal de komst van Google MUM invloed hebben op de ranking van websites? Zeker, SEO-strategieën zullen complexer worden, omdat je op verschillende elementen moet letten. Google MUM zal bijvoorbeeld teksten kunnen lezen, afbeeldingen en video’s kunnen interpreteren, dus een bruikbare, leesbare en informatierijke webpagina zal zeker een hulpmiddel zijn. Maar op dit moment is nog niet bekend wat het echte effect van het algoritme op de SERP zal zijn. De zoekmachine wordt voortdurend bijgewerkt en het is cruciaal om je voortdurend te informeren over de evoluties ervan. Sinds mei 2021 zijn bruikbaarheid en websitesnelheid twee rankingfactoren zijn geworden.

Gesproken zoekopdrachten

Een van de belangrijkste trends voor 2022 is ook een grotere relevantie voor gesproken zoekopdrachten in Google, dankzij de grote verbeteringen die persoonlijke assistenten op telefoons bieden. Spraakgestuurd zoeken verschilt sterk van meer traditionele Google-zoekopdrachten. Omdat de grote hoeveelheid internetinhoud is aangepast aan schriftelijke zoekopdrachten, is het nu belangrijk om te gaan werken aan gesproken zoekopdrachten, gekaderd in de steeds relevanter wordende zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten. Als het gaat om het gebruik van spraak, moeten zoekopdrachten anders zijn. In plaats van te zoeken naar bijvoorbeeld “Weer Amsterdam”, zal je waarschijnlijk naar “Gaat het regenen in Amsterdam?” moeten zoeken.

Google Gesproken zoekopdrachten

Het is noodzakelijk voor elke seo specialist om zijn content aan te passen met deze nieuwe trefwoorden en de meer alledaagse trefwoorden op te nemen. Het wanneer, waar en waarom zal worden gebruikt, omdat ze meer typerend zijn voor verbale taal. Evenzo moet je ook speciale aandacht besteden aan lokale zoekopdrachten. Vergeet tot slot niet om je website aan te passen aan mobiel browsen. De overgrote meerderheid van de mensen die deze hulpmiddelen gebruiken, doet dit via een mobiele terminal. Op deze manier zal het aanpassen van je website aan deze draagbare browsers de gebruikerservaring veel bevredigender maken.

Plaats een reactie