Zoekmachine optimalisatie basics

Search Engine Optimization (SEO) is de verzameling van alle activiteiten die gericht zijn op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website binnen de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, ook wel de Search Engine Results Page (SERP). Het betekent letterlijk vertaald: zoekmachine optimalisatie. Als jij een webshop gaat starten dan moet SEO, naast CRO, een skill zijn die je begrijpt en beheerst.

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie dient om de zichtbaarheid van een website te verbeteren en om het aantal lezers, klanten en omzet te verhogen. Het is een legitieme activiteit, erkend door Google en gewaardeerd zolang het in de richting gaat waar de lezers baat bij hebben. Het is een fundamentele discipline geworden in het overzicht van webmarketing. Het blijkt een van de beste langetermijninvesteringen te zijn om een website zichtbaar te maken binnen de SERP’s van zoekmachines.

Hoe werken zoekmachines?

Algoritmen vormen de basis, de motor, van het functioneren van zoekmachines. Zij bepalen de positionering van de resultaten. Algoritmen zijn complexe en bijna onbekende systemen, onderhevig aan continue updates. Hun doel is om de gebruiker resultaten te geven in SERP’s die consistent zijn en in overeenstemming zijn met hun zoekverwachtingen. Algoritmen zijn de afgelopen jaren steeds geavanceerder en complexer geworden en hebben de manier veranderd waarop zoekmachine optimalisatie wordt gedaan.

Wat is de drijvende kracht van de zoekmachines?

De zin (en onzin) van zoekwoorden

Zoekwoorden zijn letterlijk trefwoorden. Wanneer een persoon een zoekopdracht uitvoert op Google, geeft hij de zoekmachine een of meer woorden die verband houden met datgene dat hij zoekt. Google gebruikt deze zoekwoorden en scant alle sites die het heeft geïndexeerd om de pagina’s te vinden die het meest relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. De resultaten van deze zoekopdracht worden getoond op de pagina met zoekresultaten, de SERP. Google geeft eerst de resultaten weer die het Google algoritme het beste vindt voor kwaliteit en relevantie voor de opgegeven zoekwoorden.

Tips voor krachtige zoekwoorden

Het is duidelijk waarom zoekwoorden belangrijk zijn. Het betekent weten op welke marktvraag je inspeelt en waarop je met jouw aanbod kunt inspelen.

  1. Het is essentieel om de juiste trefwoorden te kennen, want dan sta je op de voorpagina en kun je eraan werken om het resultaat te behouden.
  2. De juiste zoekwoorden kan je helpen je positionering te verbeteren om aan een verdere vraag te voldoen.
  3. Het is noodzakelijk om specifiek te weten op welke precieze zoekwoorden in te grijpen.
  4. Het is belangrijk te weten hoe je zoekwoorden op de site kunt invoegen en verbeteren
  5. Zoekmachine-vriendelijke teksten zijn essentieel.

Een voorbeeld: Google AdWords

Google AdWords is een tool die voor iedereen toegankelijk is, van de kleine winkel tot de multinational, maar om het optimaal te benutten is het goed om eerst enkele fundamentele aspecten te verduidelijken. Het belangrijkste doel is om via de vorm van Pay Per Click (PPC) de juiste zoekwoorden te koppelen aan overtuigende advertenties die verwijzen naar goed gebouwde sites. Om dit te laten gebeuren, moet je in je marketingplan:

  • het doel vaststellen
  • een pakkende en relevante advertentie schrijven of opstellen
  • een beschrijvende tekst voor de aankondiging maken, om alleen degenen die echt geïnteresseerd zijn naar de site te leiden
  • relevantie geven aan de titel, de eerste factor die de aandacht trekt
  • een oproep tot actie invoegen
  • meer advertenties schrijven
  • van de zichtbare URL profiteren
  • jouw bestemmingspagina samenstellen
  • de juiste zoekwoorden kiezen.
Google

Keuze van zoekwoorden in je marketingstrategie

De keuze van zoekwoorden is de meest delicate fase van de marketing campagne. Deze actie vereist een zorgvuldige analyse. De zoekwoorden moeten een logische draad volgen en zo specifiek mogelijk gericht zijn aan de sector waartoe ze behoren. Elk zoekwoord heeft een kwaliteitsscore: hoe hoger de score, hoe lager de kosten per klik (CPC).

Hoe beter de waardeketen tussen zoekwoord, advertentie en landingssite werkt, hoe hoger de kwaliteitsscore. Daarom is een zorgvuldige keuze van zoekwoorden of groepen ervan essentieel om de beste resultaten uit het beschikbare budget te halen. Om de marketing campagne te optimaliseren is het dus noodzakelijk:

  • Om nieuwe advertentievarianten te maken
  • Specifieke nieuwe zoekwoorden te identificeren die behoorlijk druk zijn
  • Slecht presterende zoekwoorden (in termen van kwaliteitsscore en conversies) te onderbreken of te verwijderen
  • Nieuwe, meer getargete advertentiegroepen te maken
  • Uitsluitingszoekwoorden te zoeken die de klikfrequentie (CTR) van je advertenties aanzienlijk verhogen.

Type content en hun waarde voor de zoekmachines

Content is het belangrijkste onderdeel van SEO. In 1996 zei Bill Gates het al: “Content is King”. Een site moet nuttige en interessante inhoud hebben, die waarde creëert voor gebruikers om een goede positie in zoekmachines te krijgen. Een site met weinig inhoud zal niet goed gepositioneerd kunnen worden of het zal in ieder geval lange tijd moeilijk zijn om goed gepositioneerd te worden.

Om deze reden is het openen van een blog, een “online krant” van het bedrijf geïntegreerd met je site, de beste manier om een langdurige goede positionering te verkrijgen.

Zoekcontent maken met een eigen blog

Blogartikelen en zoekmachine optimalisatie

Een artikel of webpagina scoort hoog in de “rankings” van Google als:

  • inhoud, vorm, structuur en metadata van hoge kwaliteit is
  • het beantwoordt en voldoet aan specifieke vragen en behoeften van lezers
  • het de meest bekende, onderzochte en coherente zoekwoorden gebruikt
  • de juiste afbeeldingen met de juiste tekst gebruikt
  • het gepubliceerd is op een gezaghebbende en gerespecteerde site op internet
  • veel interne links heeft
  • links ontvangt van andere artikelen of pagina’s op andere sites
  • het de lezers tevreden stelt, die het daarom lang zullen lezen.
De door Google aanbevolen lengte voor de zichtbaarheid van een goed artikel is 10.000 - 20.000 tekens, verdeeld over 3 alinea's. 

De criteria voor het toekennen van punten voor ranking op een SERP worden bepaald door de intrinsieke kwaliteit van de inhoud, door de populariteit van de auteur en de site. De kwaliteit van de inhoud wordt bepaald door de som van de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen: titel, URL, titel, foto en tekst.

Content blogartikelen voor zoekmachine optimalisatie

Om de beste content binnen je blog te creëren, is de oplossing er vooral één waarbij je vragen van mensen moet beantwoorden. Een handig hulpmiddel voor het identificeren van gebruikersbehoeften is Google Trends, zie ook ons Growth Hacking artikel. In feite stelt het je in staat om te begrijpen wat de meest actuele onderwerpen zijn en bijgevolg te schrijven op basis van wat mensen op dat moment willen lezen.

Ahrefs is ook erg handig voor het vinden van onderwerpen om over te praten. Ahrefs Content Explorer Tool is een tool voor inhoudsonderzoek waarmee je de populairste content met betrekking tot een specifiek onderwerp kunt ontdekken. Voer om te beginnen het onderwerp in waarnaar je wilt zoeken en er verschijnt een rapport dat laat zien hoe vaak dat onderwerp in de verschillende periodes van het jaar op de webpagina’s is opgenomen.

Google Analytics

Het nut van META data en title tags

De URL speelt een zeer belangrijke rol bij het positioneren van de pagina zelf en de gehele website. Het moet minder dan 90 tekens lang zijn en uit hoofdzoekwoorden bestaan.

De titel moet minder dan 65 tekens lang zijn en stimulerend, intrigerend, vol met hoofdzoekwoorden en consistent met de content zijn. De titel is volgens SEO-theorieën de belangrijkste tag op de pagina: deze kan gelijk zijn aan de titel van het artikel of anders. De titel verschijnt daadwerkelijk op de pagina’s met zoekresultaten.

De metabeschrijving moet tussen de 100 en 155 tekens lang zijn en beschrijft de inhoud van de pagina door de titel aan te vullen, te verrijken of te verdiepen. Het verschijnt in de zoekresultaten onder de titel: er zijn maximaal 156 karakters zichtbaar op de desktop, terwijl het voor mobiel beter is om binnen de 100 te blijven. De inhoud van de meta description moet de titel versterken en de gebruiker stimuleren om te klikken. Een van de meest gebruikte technieken is die van de vraag: creëer twijfel om verder lezen aan te moedigen.

De afbeeldingen die in de artikelen worden ingevoegd, moeten van hoge kwaliteit zijn voor wat betreft inhoud, techniek, grootte en definitie. De bestandsnaam moet begrijpelijk zijn en de alternatieve tekst (ALT) die de afbeelding beschrijft, moet altijd aanwezig zijn.

Handige hulpmiddelen voor zoekmachine optimalisatie

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie dan is dat allang niet meer zo’n duister en onbekend gebied. Er zijn veel diensten die je kunnen helpen met je zoekmachine optimalisatie. Of het nu gaat om het vinden van de juiste zoekwoorden, het onderzoeken van je concurrentie of het technisch checken van jouw website. We hebben een aantal van de belangrijkste spelers in de zoekmachine optimalisatie business voor je opgesomd:

De beste tools voor zoekmachine optimalisatie

Semrush

Semrush geeft een compleet overzicht als je een overzicht wilt van de verkeersbronnen die alleen afkomstig zijn van zoekmachines. Met deze tool kun je achterhalen hoe Google jouw site indexeert of waar deze deze binnen de SERP plaatst. Hiermee kun je de meest getypte zoekwoorden analyseren, zien welke sites hun links naar andere sites doorverwijzen en of een site verkeer koopt en onder welke voorwaarden.

Ahrefs

Ahrefs heeft als een van de belangrijkste kenmerken de analyse van backlinks, trefwoordonderzoek, analyse van inhoud en concurrenten, SEO-audit, sociale statistieken en beoordelingen en controle van organische positionering.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool voor webanalyse die statistieken en analytische tools biedt om de prestaties van de website te evalueren. Het zegt ook voor welke zoekwoorden de site is gepositioneerd en het type publiek. Je kunt erachter komen hoeveel tijd het op een pagina doorbrengt, waar het naar kijkt op de site, het kanaal waar het vandaan komt.

Moz

Moz is een handig hulpmiddel om je site te inspecteren, je zoekwoordclassificatie te controleren en uit te zoeken wat je concurrenten van plan zijn. Hiermee kun je de beoordeling van zoekwoorden in meer dan 200 landen volgen. Met deze tool is het ook mogelijk om tal van bronnen te vinden voor kwalitatieve linkbuilding, om het verkeer op je site te vergroten.

Backlinks (linkbuilding) en het onderhoud ervan

Backlinks of retourlinks worden ook letterlijk gedefinieerd met de term “inkomende link” en zijn hyperlinks die andere sites naar je website toekennen. Backlinks zijn erg belangrijk omdat Google alle links analyseert die naar zijn site verwijzen. Hoe hoger de autoriteit van de site die ons vermeldt, hoe groter de waardering van Google jegens ons.

Het nut van backlinks bij zoekmachine optimalisatie

De rol van backlinks is echt fundamenteel om SEO-perfectie te bewerkstelligen en voordelen te bieden. Juist om deze reden is het ook belangrijk om de gebruiker te helpen zijn gebruikerservaring te verbeteren door middel van duidelijke navigatiepaden en zo veel mogelijk aan zijn behoeften te voldoen en hem ertoe te brengen de actie uit te voeren waarvoor de site is gemaakt.

Welke SEO skills heb je in 2022 nodig?

Je hebt nu de basics skills die je nodig hebt om jouw webshop een goede plek in Google te geven kunnen nalezen. In deel 2 van deze zoekmachine optimalisatie reeks gaan we dieper in de nieuwe technieken die je in 2022 nodig gaat hebben. Wil je weten wanneer deze post online komt? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief:

Copy link
Powered by Social Snap