Webshop starten: vind je niche markt

Ik wil een webshop starten, maar wat moet ik verkopen, wat zijn de beste producten? Wat zijn de meest verkochte producten? Waar kan ik nog impact mee maken in deze overvolle online markt? Ik moet een webshop niche vinden, maar hoe? Herken je deze vragen? Wij helpen je in dit artikel op weg om het perfecte niche te vinden met een aantal eenvoudig stappen.

De noodzaak van een webshop niche

Maar waarom zou je eigenlijk een niche selecteren? Dat is om de volgende redenen essentiëel: In eerste instantie denk je er misschien aan een leuk populair product te gaan verkopen. Iets wat bijna iedereen nodig heeft of iets wat super trendy is. Want als jij enthousiast bent over het artikel, dan zullen andere mensen dat toch zeker ook zijn en gretig jouw webshop leeg kopen!

Je zult snel ontdekken dat je niet enige bent met dat idee én dat er concurrenten zijn die het beter, goedkoper en sneller doen. Voor een pop-up store in een drukke winkelstraat zou het nog een goed idee kunnen zijn. Maar niet voor een webshop, die wereldwijd (of in ieder geval op nationaal niveau) moet concurreren.

Een tweede reden is dat het je marketing gemakkelijker en betaalbaarder maakt. Als jij een specialist bent voor een heel duidelijke doelgroep, dan zal jouw bedrijf bekendheid krijgen door mond tot mond (chat to chat) reclame, die je helemaal niets kost. De klanten komen vanzelf naar jou toe, op aanraden van mensen die ze kennen en vertrouwen. De droom van iedere web-ondernemer!

Webshop niche vinden

Een webshop is niet locatie gebonden en de doelgroep is dat evenmin. Bij een fysieke winkel kun je er op rekenen, dat als je de enige in de winkelstraat bent die sneakers van het populaire merk X verkoopt, er altijd wel wat potentiële kopers uit de stad bij je binnen zullen lopen. En de kans is groot dat ze bij je zullen kopen. Maar vandaag de dag koopt bijna iedereen online. En online ben je bepaald niet de enige waar deze sneakers gekocht kunnen worden.

Beperk je dus bij voorkeur niet tot een geografisch bepaalde doelgroep (tenzij dat kenmerkend is voor je product, zoals bijvoorbeeld als je artikelen rondom de plaatselijke voetbalclub verkoopt. Daarvoor hoef je niet internationaal naar je markt te zoeken).

Hoe vind ik de beste producten om te verkopen?

Het is dus duidelijk, je hebt een niche nodig, iets waar je de focus op kunt leggen en je meteen een helder inzicht geeft in de beste producten die je kunt verkopen. Maar hoe vind je deze niche markt? Dat is de vraag die ik hieronder zal proberen te beantwoorden.

Weten is meten en je weet op dit moment nog niets, neem dat als uitgangspunt. Je hebt natuurlijk je gut feeling en dat is een waardevol begin, maar niet genoeg. Een webshop starten vergt dus onderzoek vooraf. Het vinden van een webshop niche is niet gemakkelijk en vereist inspanning en vooral ook planning.

Je moet er moeite voor doen maar de beloning is dan ook groot: Je vindt de beste artikelen voor webshop en kunt goed verdienen als het eenmaal loopt. Met zorg je niche selecteren is misschien wel het belangrijkste wat je moet doen voordat je met je business begint en vergeet het niche evalueren niet over te slaan.

Na enig graven kun je soms nog verder gaan en, geloof het of niet, met een super niche kom je waarschijnlijk nog verder. Als jij iets creëert wat zich toespits op de behoefte van een kleine groep, maar je bent de enige… dan heb je toch heel veel klanten.

Meten is weten

Tips om het juiste webshop niche te vinden

Voor het vinden van een webshop niche heb ik een aantal waardevolle tips. Het is geen kant en klaar recept en ook geen toverformule, maar het zijn hulpmiddelen. Deze geven je een richting aan, zodat je niet zomaar een slag in de lucht hoeft te slaan. Echter, uiteindelijk zul je toch zelf die brainwave moeten krijgen die leidt tot een succesvolle shop. Er zijn wel vaste stappen die je in de een of andere vorm moet zetten voordat je met enige zekerheid kunt zeggen dat je je niche gevonden hebt.

Tip 1: Ga voor schaarste en specialisme

Je kunt dus beter producten of diensten aanbieden die schaars en specialistisch zijn maar waar wel een markt voor is, al bevindt zich die verspreid over de hele wereld. Dat is simpel opgeschreven de grote uitdaging waar je voor staat.

Tip 2: Wees geloofwaardig voor je doelgroep

Absolute voorwaarde vooraf: Als je geloofwaardig wilt zijn als hét merk of dé shop voor een specifieke doelgroep moet je je nichemarkt definiëren en je als specialist presenteren. Dit helpt ook om je te focussen op jouw unieke propositie. Als kleine speler ben je hierin ook in het voordeel ten opzichte van de reuzen: zij kunnen zich veel moeilijker als geloofwaardige specialist presenteren. Dit terwijl jij altijd op de hoogte kun zijn van wat er speelt in ‘het wereldje’ waar jij je niche markt gevonden hebt. Persoonlijke betrokkenheid en een vinger aan de pols zijn van onschatbare waarde.

Tip 3: Een niche uit het niets

Het kan ook andersom, al is dat veel moeilijker. Sommige merken hebben zich populair gemaakt in een nichemarkt, puur door de manier waarop en de plekken waar ze zich manifesteren. Denk aan Red Bull, dat een sportief en snel imago heeft dankzij de Formule 1, terwijl het toch gewoon een suikerhoudend drankje is. Vroeger hadden we de billboards met de Marlboro man, een cowboy(!), rokend op zijn paard.

Voor de kleinere ondernemer lijkt dat een aantal bruggen te ver maar dat is niet helemaal waar: Als jij zorgt dat jouw merk voor het eerst opduikt in sportscholen of in hippe clubs of in…. dan heb je je merk al een niche imago meegegeven.

Het beste is natuurlijk om van beide kanten te werken: graaf tot je je niche hebt gevonden en manifesteer je daar waar je klanten zich bevinden, of liever: waar ze naar op kijken of bij willen horen.

Tip 4: Namaak specialisten

Veel grote, generieke webshops weten dit ook en marketen zich met afzonderlijke websites per artikelgroep als dé paraplushop of dé wollendekenwinkel. Maar omdat daar geen echt specialisme achter zit en je om te bestellen toch op die bekende grote webwinkel komt, zal het voor de klant niet van meerwaarde zijn. Voor de echte specialist wordt het daardoor wel overigens wel steeds moeilijker en duurder om op te vallen.

Tip 5: Content marketing blijft belangrijk

Content marketing (de inhoud van je website als drijvende kracht) zal dus belangrijk blijven om het verschil te maken, naast uiteraard de waarde die je biedt met je service en je producten. De grote bedrijven kunnen zich dat echte specialiseren en extra waarde bieden niet permitteren; zij moeten het hebben van de grote getallen en kunnen onmogelijk echt betrokken zijn bij elke niche doelgroep die zij bedienen.

Zo zie je dat klein zijn juist ook een voordeel is. Waar de reuzen schieten met hagel op een bewegend doel, richt jij feilloos en schiet je in één keer raak.

Hoe vind je praktisch nou een nichemarkt? Door te minen!

Binnen een bestaande markt bevinden zich enorme hoeveelheden niche markten, de kunst is alleen om ze te vinden, te mijnen als het ware. En om dan vervolgens nog dieper te graven totdat je een nog kleinere niche vindt, waar (wereldwijd?) nog wel genoeg klanten voor zijn te vinden.

Dit doe je door het product of de dienst waar je je oog op het laten vallen steeds verder te specificeren. Goed voorbeeld: Mode -> damesmode -> tijdloze damesmode – damesmode voor dames die heel klein en tenger zijn (petites). Deze dames hebben moeite te slagen in de normale shops en kopen daarom noodgedwongen vaak kinderkleding -> modest (bedekkende) kleding voor moslim-petites -> ….

Minder goed voorbeeld: Mode -> herenmode -> shorts -> shorts in alle kleuren van de regenboog (en, o ja, we verkopen toch ook lange broeken). Dit is niet specifiek genoeg om een niche te zijn. En welk probleem van de klant los je ermee op? Alleen met een bombardement van dure reclame zal de shop wat publiek trekken.

Webshop Nichemarkt minen

Tip 1: Omgekeerd te werk gaan

Als je nog geen idee van een artikel of dienst hebt kun je ook andersom te werk gaan: Je bedenkt een bestaande groep mensen, wellichte een groep die jou interesseert, maakt die steeds kleiner en specifieker, door bepaalde kenmerken toe te voegen of juist weg te laten. Vervolgens ga je onderzoeken waar die speciale groep over praat, mee bezig is, welke platforms ze bezoekt, waar ze behoefte aan heeft. Vervolgens denk je na over hoe jij in die behoefte kunt voorzien en er ook nog geld mee kunt verdienen.

Dat laatste is niet onbelangrijk, ook al hoeft het niet meteen je eerste focus te zijn. Doel van een onderneming is winst maken, dus als je er al snel achter komt dat jouw doelgroep vrijwel geen geld heeft om uit te geven, dan moet je toch in een andere richting gaan zoeken.

Tip 2: Algemene criteria om een markt op te splitsen

Behalve dat je product specifiek moet zijn, zul je dus ook je doelgroep moeten definiëren om ze aan te spreken. Manieren om je doelgroep specifieker te maken:

  • geografisch (waar wonen ze?)
  • demografisch (leeftijd, geslacht)
  • bestedingsniveau (wat zijn ze bereid te betalen?
  • waarden en overtuigingen (bijvoorbeeld milieu/eco, religie, lgbt-actief

Tip 3: Verdere verfijningen van je doelgroep

Je kunt, en moet, verder gaan dan het maken van een grof onderscheid op basis van geografie, demografie, financiën en waarden. Een verdere verfijningen die denkbaar zou zijn: vrouwen, 25-35, hebben zwemmen als sport, hebben droog haar, krullend haar, weinig tijd voor haarverzorging -> liefhebber van de fifties/rockabilly: leave-in conditioner voor na het zwemmen die het haar voedt en de krul laat glanzen. Op het flesje een fifties-style vrouw in badpak en met krulhaar. Het product moet natuurlijk óók goed zijn, anders ben je je klanten net zo hard weer kwijt.

Weet dat klanten op allerlei woord combinaties kunnen zoeken. Als jij je product hebt toegespitst op enkele van de woord combinaties en die zijn zo specifiek dat ze nog niet grootschalig zijn weggekaapt, dan is de kans groot dat de potentiële klant bij jou terecht komt.

Tip 4: Speel in op trends, niet op hypes

Kortdurende rages zijn iets anders dan sociale trends waar je voor de toekomst van je webshop op kunt bouwen. Een hype is voorbij voordat je het weet en dus een erg riskante gok. Op websites zoals Techcrunch, Kickstarter, Trendwatcher of The Gadget Flow kun je ontdekken welke grotere trends er gaande zijn, zodat je daar op kunt inspelen. Je kunt zien welke bewegingen er zijn in het gedrag van consumenten op welke gebieden en welke waarden overheersen of juist aan het verdwijnen zijn. Je kunt natuurlijk hier ook gebruik maken van Google Trends, in ons artikel over Growth Hacking vind je daar meer informatie over.

Vind de trends

Zo kan bijvoorbeeld geconstateerd worden dat de aandacht voor duurzaamheid nog altijd sterk toeneemt (Eetbare koffiebekertjes, treinreizen in plaats van vliegen, vega producten) en dat er steeds meer mensen thuis werken of op verschillende locaties (digital nomads). Daar passen specifieke artikelen en ideeën bij (oplossingen voor Wifi, stroomvoorziening voor de laptop, laptop rugtas met extra’s).

Tip 5: Groepeer rond een thema

Als je kiest voor een thema, zoals ondernemers dat bijvoorbeeld hebben gedaan op het gebied van duurzaamheid of “digital nomads”, dan kun je producten hier omheen groeperen. Het zijn op zichzelf wellicht geen unieke artikelen, maar bij elkaar, als pakket vormen ze precies het aanbod dat jouw niche markt nodig heeft. Je lost een probleem op, omdat ze zelf niet meer hoeven te zoeken, testen en selecteren.

Je bent als betrouwbare partner van grote waarde. Want je test te producten zelf, of laat dit doen door mensen uit je doelgroep, zodat de kopers weten waar ze aan toe zijn. Juist die persoonlijke, onafhankelijke, touch maakt dat jouw shop van grote waarde is.

Tip 6: Eigenschappen benadrukken

Welke eigenschappen van een product je benadrukt, gelet op de behoeften van je klant, zoals de prijs van je producten, de kwaliteit van je producten, het unieke van je producten of de duurzaamheid van je producten, hangt af van je doelgroep. De prijs is bij een niche vrijwel nooit een grote issue, kwaliteit en uniciteit vaak wel. Duurzaamheid is een eigenschap die tegenwoordig alom wordt gewaardeerd.

Tools en hulpmiddelen om je webshop niche te vinden

Natuurlijk kun je met de bovenstaande tips al een flinke slag maken in het vinden van het juiste webshop niche, echter zijn er natuurlijk tools en websites genoeg die je hiermee kunnen helpen.

Tools

Keyword research

Ad-words is, zoals gezegd, een methode om keywords te checken door middel van key word research. Maar als je daar nog geen abonnement op hebt kun je het ook proberen door eenvoudig een zoekwoord in te voeren in Google en te kijken wat daar voor combinaties en varianten uitkomen als suggesties. Vervolgens ga je op die zoekresultaten nog verder zoeken, totdat je bij heel specifieke resultaten uitkomt. Uitvoeriger resultaten krijg je als je gebruik maakt van Keyword Tool of Answer the Public.

Hiermee worden bovendien alle suggesties in categorieën ondergebracht, wat het gebruik nog gemakkelijker maakt. Ook kun je gebruik maken van Keywords Everywhere. Deze website maakt het je mogelijk om voor weinig geld te zoeken naar keywords, trenddata en statistieken van zowel Google als social media, maar ook de mate van concurrentie, enz. Een buitengewoon waardevolle tool!

Forums en socials

Ga op zoek naar forums over het onderwerp waar jij van denkt dat jouw niche daar ligt. Word lid en praat mee. Je ontdekt wat er speelt en je zult zien dat er afzonderlijke groepen zijn ontstaan per specifiek onderwerp of specialisme. Hetzelfde geldt voor social media; als je eenmaal begint te zoeken, bijvoorbeeld met een hashtag op Instagram, kom je vaak vanzelf bij de mensen die je moet hebben en die je meer laten zien over het onderwerp, hoewel je natuurlijk wel kritisch moet blijven. Ook op Twitter, Club House, Reddit en Pinterest kun je inspiratie opdoen en op de hoogte blijven van wat er speelt.

Wikipedia kan ook van waarde zijn. Sommige pagina’s over bijvoorbeeld hobbys of interesses worden nauwelijks bewerkt, maar pagina’s die regelmatig worden gewijzigd door gebruikers, bevatten hot topics. Doe er je voordeel mee.

Niche gevonden, en nu?

Na al dit onderzoek denk je je niche te hebben gevonden. Nu zul je ook nog moeten checken of jouw idee levensvatbaar is. Met andere woorden, kun je winst maken met je webshop? Daarvoor moet je in de eerste plaats weten of er wel voldoende klanten zijn. Ook moet je uiteraard uitzoeken of je voldoende marge kunt realiseren met de producten of diensten die je verkoopt en of je doelgroep bereid is dit te betalen. Mocht dit negatief uitpakken dan is niet alles verloren! Tweak je plannen dan, door bijvoorbeeld je doelgroep toch weer iets te verruimen of wat accentveranderingen aan te brengen.

Denk je je nichemarkt te hebben gevonden, dan moet je je ideeën ook nog in de praktijk testen: Doe dit door middel van een pilot, een kleinschalige voorproef van wat je van plan bent. Een pilot is geschikt om je plan aan de realiteit te toetsen. Je laat een proefballonnetje op bij je doelgroep en kijk wat de reacties zijn. Je kunt hier ook perfect bijvoorbeeld Usabilityhub voor gebruiken, een van onze Growth Hacking tips.

De échte marketing kan beginnen

Je bedrijf begint te lopen, maar de marketing inspanning is nog niet klaar. In tegendeel, die gaat nu pas beginnen: Richt je met je marketing heel bewust op de klanten jij wilt aantrekken maar vergeet ook zeker je bestaande klanten niet. Bij de meeste bedrijven komt 80% van de omzet van 20% van de klanten! Een bestaande klant is dus goud waard.

Nieuwe klanten trek je door actief te zijn op podia waar zij zich ook bevinden, door het inzetten van influencers die binnen jouw doelgroep als voorbeeld gelden en door te adverteren. Dat laatste heeft alleen zin als jouw niche weinig concurrentie heeft in Ad-words, want anders is het onbetaalbaar. Oude klanten hou je vast door ze aandacht te geven. Zorg voor regelmatige updates via opt-in emails en via de socials. Geef ook af en toe een korting, speciaal voor vaste relaties. Laat dus merken dat je klanten je lief zijn en dat je ze op waarde schat. Mensen zijn gewoontedieren maar als je ze verwaarloos raak je ze natuurlijk wel kwijt. Koester je niche klanten dus!

Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Houd een vinger aan de pols van de ontwikkelingen binnen jouw niche markt. Hoe doe je dat? Natuurlijk heb je gevoel bij jouw markt en bij de behoeften van jouw klanten. Maar je kunt ook meetbare ontwikkelingen volgen: Zet een Google alert op jouw keywords, zodat je het meteen weet als er iets gaande is op jouw interessegebied en je er direct op in kunt spelen. Zo kun je ook monitoren in hoeverre er kapers op de kust zijn, concurrenten die zich in jouw niche bewegen.

Tot slot: Niches zijn fluïde

Niches zijn fluide

Als je eenmaal een succesvolle business hebt opgebouwd rondom een niche is dat zeker geen reden om op je lauweren te rusten. Je positie in de markt blijft immers nooit constant. Dit heeft verschillende oorzaken: Mensen zijn levende wezens met veranderende interesses en de markt is dan ook constant in beweging. Ook worden je klanten ouder of komen er nieuwe klanten bij met een ander levenspatroon. De concurrentie zit ook niet stil en begint misschien in jouw vaarwater te komen.

Het is dan ook zaak om je te blijven ontwikkelen en mee te groeien. Misschien moet je je assortiment aanpassen, misschien je communicatie updaten of eens een survey houden om erachter te komen of je nog wel on point bezig bent. Je zult dus nooit op de automatische pilot kunnen vliegen maar dat maakt het allemaal alleen maar leuk en spannend.

Misschien lijkt met al het voorgaande de spontaniteit ver te zoeken, maar geloof me, je zult blij zijn dat je een aantal onzekerheden hebt kunnen uitsluiten. Je hebt eerst onderzoek gedaan, toen geëvalueerd en vervolgens een testfase doorlopen. Daarna begint het echte avontuur en heb je de voorwaarden geschapen om een groot succes te maken van je onderneming!

Plaats een reactie

Copy link
Powered by Social Snap