Verhogen van je webshop conversie met 3 eenvoudige tests

Hoe kun je je webshop conversie verhogen? Met CRO! Maar wat is CRO en wat is het nut van CRO? Stel: je begint met je eigen webshop, vol enthousiasme zet je je webshop online en ga je aan de slag met het inkopen van campagnes en het uitzetten van advertenties. Of je dit nu doet via Google, Influencers of e-mail marketing, het is belangrijk dat je het meeste rendement haalt uit die bezoekers, de beste conversie.

Wat is de conversie van een webshop?

Wat de daadwerkelijke conversie is, is per site anders. Bij een webshop, waar ik in dit artikel wat tests voor heb uitgewerkt, is de beste webshop conversie een druk op de ‘koop’ knop. Maar een conversie kan ook zijn het aanvragen van een white paper, het inschrijven op je nieuwsbrief of het doen van een sollicitatie. Een conversie is een bezoeker die de actie uitvoert die jij graag wilt.

Webshop conversie verbeteren

Wat is Conversion Rate Optimization (CRO)?

CRO zijn alle activiteiten die je uitvoert om de conversie van jouw website te verhogen. Vaak gebruiken we hier A/B tests voor, maar dit staat niet gelijk aan CRO. Het uitvoeren van A/B tests is een onderdeel van een algehele CRO strategie en hoort, samen met een reeks andere activiteiten, in je digitale marketing gereedschapskist thuis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie of het perfectioneren van je advertenties in Google.

Hoe bereken je je conversie?

Conversion Rate Optimization (CRO)

In deze formule hebben we het over de conversion rate, de mate van conversie, het aantal bezoekers die doen wat jij wilt dat ze doen. Met CRO ga je op zoek naar de manieren om die conversie te verbeteren, over je gehele site en voor alle acties die een bezoeker kan ondernemen.

Verbeteren betekent overigens dus niet altijd verhogen, als je opeens 50% van je website bezoekers weet te overtuigen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief maar 0% van die nieuwsbrief inschrijvers klikt op een advertentie in je mailing, dan is de conversie nog steeds niet best. Misschien wel voor het inschrijven van je nieuwsbrief, maar niet voor het doorklikken naar je website.

Omdat we online alles kunnen testen, meten en hertesten, kan een goede en continue CRO, want net zoals bij Growth Hacking stoppen deze activiteiten nooit, je webshop maken of breken.

De A/B tests uit dit artikel zijn echter wel bedoelt om de omzet te verhogen, bezoekers beter te laten converteren in je webshop en meer geld te halen uit je bestaande publiek. Onderaan deze post vind je de mogelijkheid om deze test resultaten gratis in je mailbox te krijgen.

Wat is CRO niet?

CRO is geen SEO (Search Engine Optimalisation), dat klinkt logisch maar de termen worden vaak door elkaar heen gebruikt. Waar SEO, of in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie, bedoelt is om meer bezoekers op je website te krijgen is CRO juist de techniek om uit die verworven bezoekers meer conversies en dus ook meer omzet te halen; nogmaals omzet hoeft niet altijd in euro’s weergegeven te worden.

Maar CRO en SEO kunnen ook niet zonder elkaar, want je kunt wel 1000 bezoekers scoren vanuit Google maar als je die niet weet om te zetten in verkopen, dan is dat natuurlijk zonde maar zal je webshop conversie laag zijn en zal deze ook lastig rendabel worden. En zonder bezoekers valt er weinig omzet te genereren. Hier komt dan conversie optimalisatie om de hoek kijken en daarmee hoort CRO, samen met SEO, thuis in de toolkit van de digitale marketeer.

CRO en SEO horen in je digital marketing toolkit

3 tests om jouw webshop conversie te helpen verhogen

Ik heb de volgende 3 A/B tests gedraaid op een standaard testpubliek. Ik ben hier uitgegaan van een leeftijd tussen de 18 en de 45, zowel mannen als vrouwen met een gemiddelde opleiding. Je kunt de uitslagen van deze tests natuurlijk goed gebruiken bij het bouwen van je nieuwe webshop. Maar hou de resultaten ook eens tegen je eventueel bestaande website aan, misschien kun je je webshop conversie ook verhogen.

Kan het schrappen van de verzendkosten net de drempel zijn voor veel klanten of is de ‘op = op’ theorie nog steeds valide? En waarom wil iedereen toch dat ik een review schrijf over alles wat ik doe online? Heeft dat echt nut?

Past dit testprofiel trouwens totaal niet bij jouw perfecte klant, draai dan zelf wat tests met een klein testpubliek om te kijken of de resultaten ver uit elkaar liggen of niet – je hoeft niet direct een testpubliek van 200 man aan te schrijven.

Test 1: Wat doen verzendkosten met de conversie van mijn webshop?

Wat hebben verzendkosten tegenwoordig voor impact op een bestelling? En wat is het verschil wanneer de prijs hoger is inclusief verzendkosten of lager is zonder verzendkosten? Een perfecte test om je webshop conversie te verhogen als je weet waar je klanten meer gevoelig voor zijn.

UitgangspuntDe boots die we verkopen kosten 150 euro en de verzendkosten zijn 15 euro.
Optie 1Het product blijft 150 euro en we rekenen apart verzendkosten.
Optie 2Het product wordt 165 euro en we rekenen geen verzendkosten.
VraagWat is het effect van de hogere prijs t.o.v. een verborgen kostenpost, bij welke optie zijn mensen meer geneigd om te bestellen en waarom?

Benieuwd naar de uitslag?

Test 2: Helpt het als ik reviews plaats op mijn webshop?

Dit is een leuke test die ook direct te koppelen is aan de overtuigingskracht principes van Cialdini. In dit geval gaat het om ‘Social Proof‘, als andere mensen iets top vinden ben jij dan ook eerder geneigd om over de brug te komen en te bestellen? Gaat jouw webshop conversie omhoog als andere mensen bevestigen dat het product top is?

UitgangspuntWe verkopen een muts van 20 euro.
Optie 1De muts krijgt korting, 2,50 euro.
Optie 2De muts blijft gewoon 20 euro maar er zijn 9 klanten die een review hebben gegeven.
VraagZijn klanten bereid om meer te betalen voor hetzelfde artikel wanneer deze louter positieve reviews heeft?

Benieuwd naar de uitslag?

Test 3: Helpt schaarste bij het overtuigen van mijn klanten?

Ook deze test is goed te onderbouwen door de 7 overtuigingskracht principes van Cialdini. Wat voor effect heeft de scarcity, oftewel de schaarste van een product op de bereidheid van mensen om te bestellen en dus de webshop conversie te verhogen?

UitgangspuntWe verkopen een hoodie voor 95 euro.
Optie 1De hoodie kost 95 euro.
Optie 2De hoodie kost 95 euro maar is bijna uitverkocht.
VraagAls de klant leest dat er maar 50 zijn gemaakt en dat we er nog 3 hebben, heeft dat impact op zijn beslissing om de hoodie nu te kopen?

Benieuwd naar de uitslag?

Uitslagen van deze 3 gebruikerstests

Deze 3 gebruikerstest tests hebben allemaal de afgelopen weken gelopen en de resultaten zijn dus zeer recent. Ik deel deze test resultaten graag met onze bezoekers via onze nieuwsbrief, dus mocht je hier interesse hebben – schrijf je dan zeker even in via het onderstaande formulier en je ziet de test uitslagen vanzelf in je mailbox verschijnen.

Plaats een reactie

Copy link
Powered by Social Snap