Een eigen webshop beginnen in 2021

Als je het hebt over online ondernemen dan staat ‘eigen webshop beginnen’ toch vaak wel op plek nummer 1. In dit gecombineerde artikel, waarvan dit deel 1 is, geven we je de handvatten om hiermee te beginnen. Hoe moet ik starten, wat moet ik minimaal geregeld hebben en hoe ga ik geld verdienen? Dit zijn een paar van de vragen die we gaan beantwoorden voor je. Dit alles in 5 heldere stappen verdeeld over 3 artikelen.

Hoe kan jij een nieuwe webshop beginnen?

Of het nu altijd al je doel is geweest om ondernemer te worden of omdat je enorm enthousiast bent geworden van alle ondernemers die je op Instagram voorbij ziet komen – jij wilt een webshop beginnen. Je hebt een briljant idee, een top product, een nog niet ontdekte niche markt of een perfect inkoop kanaal gevonden en je wilt aan de slag met je eigen webshop.

Hou dat enthousiasme vast maar wees ook, voordat je er met 2 benen inspringt, reëel. Een webshop beginnen kost voorbereiding, denkwerk en veel tijd en geld. Maak voordat je start met je avontuur eerst een ‘waarom plan’, schrijf op wat je wilt gaan doen, waarom en op welke manier. Daarna toets je dit plan vervolgens bij vrienden, familie of mensen die in de branche werken.

Toets bij hen eerst of zij het ook een idee vinden dat al jouw tijd en energie waard is, ga hun feedback actief ophalen. Stel jezelf daarom eerst deze vragen en zet de antwoorden in je ‘waarom plan’ en maak deze antwoorden zo concreet als mogelijk. Wanneer je na het schrijven van dit plan, en het ontvangen van feedback, nog steeds enthousiast bent dan is dit plan de basis voor de eerste échte stap: het schrijven van je business plan.

Waarom wil jij een webshop beginnen?

  1. Wie ben ik en waarom wil ik een eigen webshop beginnen?
  2. Wat zijn mijn sterke punten en waar heb ik hulp bij nodig?
  3. Wat is mijn idee, wat ga ik verkopen en waarom zou dat succesvol kunnen worden?
  4. Wat wil ik gaan bereiken met mijn eigen webshop en per wanneer?
  5. Hoe wil ik dit gaan aanpakken? Hoe ga ik mijn webshop beginnen?
  6. Waarom zouden klanten bij mij gaan kopen en niet bij een concurrent?
  7. Hoeveel budget heb ik beschikbaar om te starten met mijn eigen onderneming?

Dit ‘waarom plan’ is zeker niet bedoelt om gedemotiveerd te raken, direct te stoppen of om afgebrand te worden door vrienden en familie. Maar als je besluit te gaan beginnen met je eigen webshop en bedrijf dan gaat je dit tijd, geld en energie kosten dus zorg er dan ook voor dat de basis – ‘het waarom’ – op orde is zodat je met vertrouwen al die dure resources erin kunt gaan steken.

Jij kunt natuurlijk zelf besluiten wat je doet met de feedback van de mensen die jouw plan lezen en jij bepaalt uiteindelijk of het je gaat tegenhouden bij het starten van je nieuwe webshop. Maar misschien zie je wel iets over het hoofd, is er een risico waar je niet aan gedacht hebt, is er hulp beschikbaar uit onverwachte hoek of heb je na het doorlezen van je plan zelf toch nog wel twijfels.

Beer op de weg
Geen beren meer op de weg? Je kunt je webshop beginnen!

Staan er geen beren meer op de weg? Heb je je plan laten lezen door wat vrienden, familie of andere ondernemers en heb je er nog steeds vertrouwen in? Gooi dan je hele ziel en zaligheid erin en start met het doorlopen van de onderstaande 5 stappen om je webshop te beginnen. En als je het af en toe even niet ziet zitten, pak dan je ‘waarom plan’ erbij – daar zou je een mooie energie boost van moeten krijgen.

Niets staat in steen geschreven

Bij het schrijven van dit artikel ga ik er vanuit dat je al een product of goed idee hebt waarvoor je je eigen webshop wilt beginnen. Dat je je onderzoek al, deels, gedaan hebt en ook al heel goed weet wat en aan wie je het gaat verkopen. Veel van die vragen komen ook terug in dit artikel en zijn bedoelt om je toch nog even aan het denken te zetten voordat jij je energie en zuurverdiende geld in je bedrijf en webshop steekt. Het is natuurlijk niet erg om je plannen aan te passen, of om een andere draai aan je bedrijf of webshop te geven. YouTube is ook ooit begonnen als dating site en Twitter als podcast platform - beide sites zijn toch redelijk succesvol geworden na zo'n extreme wissel van focus. Dus laat je niet ontmoedigen.
YouTube vanuit de waybackmachine

De 5 stappen om een eigen webshop te beginnen

Je ‘waarom plan’ is door de ballotagecommissie, alle lichten staan op groen, dus je gaat je webshop beginnen. Maar hoe? Wat moet ik doen als ik wil starten met mijn eigen webshop, waar begin ik en waar vind ik eventueel hulp? Want het gaat niet alleen om een eigen webshop, je start direct ook een eigen bedrijf. Het starten van een eigen bedrijf brengt nogal wat verantwoordelijkheden en extra denkwerk met zich mee, het is niet alleen maar een website opstarten en een webshop installeren en lanceren; het is veel meer.

Ik ga er in dit artikel dan ook vanuit dat je er echt een business van wilt maken en je het gedegen gaat aanmaken, geen shortcuts maar een goed fundament bouwen voor je eigen imperium. Volg daarom deze 5 stappen om zowel je bedrijf als je webshop, en alles wat daarmee te maken heeft, te organiseren en op te zetten en tot een succes te maken.

  • Maak een business plan – wat ga je doen en hoe ga je daar geld mee verdienen
  • Richt je bedrijf op – regel een KvK inschrijving, een BTW nummer en bankrekening
  • Financiën en papierwerk – organiseer je voorwaarden, facturatie en boekhouding
  • Richt je eigen webshop in – kies de juiste software, richt hem in en maak hem veilig
  • Maak je marketing in orde – hoe ga je reclame maken, waar en op welke manier

Maak een business plan

Ja, hallo.. heb je haar weer! Ik wil mijn webshop beginnen, knallen, kopen, verkopen, reclame maken, advertenties bouwen, groeien, zoekmachines beheersen, uitgebreiden, nog meer verkopen en nu moet ik weer dingen op papier gaan zetten? Ik had toch al een plan gemaakt?

Zeker, maar je ‘waarom plan’ schrijf je met een andere reden, dat is om voor jezelf te valideren dat je hier je tijd en energie in wilt steken ongeacht of het je direct bakken met geld oplevert. Dat doe je in je businessplan. Een business plan schrijf je om te bepalen hoe je die euro’s straks gaat verdienen – dat je na al je onderzoek op een punt komt waarop je denkt ‘back to the drawingboard’ houden we als een reële optie open.

Verkeersborden van oud naar nieuw

Dat is overigens ook niet erg. Wanneer jij je eigen zuur verdiende knaken in je webshop gaat steken dan wil je niet vastzitten aan 1 idee waar je nooit meer vanaf mag wijken.

Je kunt altijd weer een andere kant op gaan, start-up’s noemen dat een ‘pivot’, een term van Eric Ries uit The Lean Start-up, als je gaat starten uberhaupt interessant leesvoer.

Een business plan kan zo lang of kort zijn als je zelf nodig acht, het gaat erom dat je een plan hebt voor je business. Ik ga er vanuit dat je met je eigen geld deze webshop start, tegenwoordig zijn de opstart kosten heel goed te overzien. Maar stel je voor dat je je plan bij de bank, of bij je ouders of familie, moet gaan pitchen om wat geld los te krijgen. Zonder goed verhaal gaat dat lastig worden en daarom is een business plan schrijven een slim idee. Een aantal onderwerpen die je in je businessplan op een of andere manier terug zou moeten laten komen vind je hieronder.

Hoe gaat mijn bedrijf eruit zien?

Wat is de visie voor jouw bedrijf, waar ligt je focus en wat is je doelstelling? De antwoorden op deze vragen kun je natuurlijk vinden in je ‘waarom plan’, deze is als het goed is helder beschreven en getoetst en misschien zelfs al een paar keer weer aangepast en opnieuw opgeschreven. Jij hebt in ieder geval al besloten: ik ga sowieso een webshop beginnen. In dit hoofdstuk schrijf je nogmaals op waarom en diep je het nog meer uit.

Welke producten ga ik verkopen?

Het product, of de producten die jouw business moeten gaan dragen beschrijf je hier. Dit kan natuurlijk ook een specifiek producten niche zijn waar de producten aan toebehoren. Zeker wanneer je begint met je webshop is het hebben van een sterkte focus en gericht op een specifieke niche verstandig. Ga je tuinspullen verkopen of focus je je op ecologische vazen, ga je een witgoed bedrijf beginnen of focus jij je op energie zuinige wasmachines voor in de camper? Ga je dierenspeelgoed verkopen of ga je speelgoed voor Britse kortharen verkopen?

Een niche hoeft niet altijd een product te zijn maar kan ook terugkomen in het type klant waar je je op richt, daar komen we in de volgende paragraaf op terug.

Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

Het product is natuurlijk al teruggekomen in je ‘waarom plan’ maar hier moet je echt de diepte in, dit is eigenlijk de ‘elevator pitch’ waarvan iemand moet zeggen ‘dat is een verdomd goed idee’. Wat wil je gaan verkopen, aan wie en wat zijn je USP’s? Laat je markt onderzoek zien en de potentie van het product. Je kunt dit bijvoorbeeld onderbouwen door informatie uit Google Trends of Trending Products van Spotify op te nemen. Of onderbouw dit door doelgroep en marktonderzoek, de KvK kan je hier ook mee helpen.

Natuurlijk kan ook de winst potentie of de concurrentie (of de afwezigheid daarvan) een reden zijn waarom je dit product wilt gaan aanbieden.

Wie worden mijn klanten?

Ga jij een webshop beginnen? Een van de belangrijkste vragen is dan: wie worden straks mijn klanten? Een prachtig product is mooi, maar je moet ook weten aan wie je dat gaat verkopen. Wanneer je dat nog niet weet dan kan je lastig aan de slag met je marketing, concurrentie analyse of het ontwerp van je website. Daarnaast kan het richten op een specifiek niche van klanten je enorm helpen met je webshop, denk bijvoorbeeld aan dierenliefhebbers, gamers of veganisten. Hoe meer focus op een specifieke doelgroep hoe groter je kans van slagen is.

Archetypes definieren met Carl Jung

Een bekende manier om dit aan te pakken, en te bepalen welke klanten het beste passen bij jouw bedrijf of product, is om archetypes te gaan definiëren die bij jouw merk, bedrijf en webshop passen.

Psycholoog Carl Jung is de grondlegger van het concept van archetypes en heeft 12 verschillende typen gedefinieerd. Iedereen op de wereld kan zich altijd sterk identificeren met een van deze typen. Zo heb je onder andere de Rebel, de Clown, de Zorger of de Held. Elk van die archetype heeft zijn eigen karakter eigenschappen, dingen die hij wel of niet leuk vind en zelfs normen en waarden die bij hem passen.

Het mooie van het definiëren van een of twee van deze archetypes die bij jouw bedrijf passen is dat je onder andere je reclame uitingen, prijs strategie, marketing, het product en zelfs de kleuren en type teksten op je website hiervoor kunt optimaliseren.

Het leuke is dat als je gaat onderzoeken welke archetypen voor jouw bedrijf of product het beste passen je ook opeens ziet hoe bedrijven deze techniek gebruiken om jezelf te sturen naar hun product. Waarom vind ik die reclame leuk en kan ik dat product meer waarderen dan het product van een concurrent, waarom blijf ik M&M’s kopen en weiger ik Ferrero Rocher te eten? Waarom vind ik Northface interessant maar kan O’Neill me gestolen worden? Dit is vaak terug te herleiden naar wat voor type mens jij bent en waarom deze bedrijven zich op focussen.

Hieronder even een kort overzicht van 4 van de 12 archetypes, en welke bedrijven en merken zich daarmee identificeren. Wanneer je de reclames van deze merk gaat bekijken, zowel online of op TV dan zul je zien dat dit allemaal op elkaar is afgestemd. Van de manier hoe ze je aanspreken in de mail, tot de modellen die ze gebruiken in de reclames of de kleuren die in de advertenties staan.

ArchetypeEigenschappen Merk
ClownHumor en altijd een grap klaar.M&M’s
HeldGrenzen opzoeken en willen winnen.Nike
RebelTegendraads en revolutionair.Diesel Jeans
ZorgerGoed doen en opkomen voor zwakkerenUnicef
Welke archetypes zijn er? Carl Jung heeft er 12 bedacht!

Carl Jung heeft hier ook een mooi boek over geschreven, The Archetypes and the Collective Unconsious. Als je hier in wilt duiken dan is dat zeker een leuk boek om eens door te bladeren en het kan je verder helpen met het bepalen van jouw doelgroep en de manier hoe je die moet benaderen.

Klant focus aanbrengen met boeren verstand

Echter… wanneer je een webshop voor bloemenvazen gaat beginnen is het bepalen van archetypes misschien wel wat overdreven. Maar ook voor je eerste webshop moet je nadenken wie jouw klanten zullen gaan worden en wat ze belangrijk vinden aan jouw webshop, het product of zelfs het bedrijf en uiteindelijk jou.

Wie wil jij bijvoorbeeld bloemenvazen gaan verkopen? Wat zijn de eigenschappen van de perfecte bloemenvazen klant?

  • Hoogstwaarschijnlijk vrouwen
  • Leeftijd tussen de 25 en 45
  • Part-time baan
  • Met kinderen
  • Veel bezig met inrichting

Deze 5 simpele karakteristieken kunnen je helpen met te bepalen waar je gaat adverteren, hoe je gaat adverteren, wanneer je gaat adverteren, met welke teksten en misschien zelfs met welke kleuren. Je kunt hier ook mooi aan de slag gaan met wat Growth Hacking deze uitingen nog beter af te stemmen op je potentiële klant.

Wie zijn mijn concurrenten?

Om te bepalen met wie je straks gaat concurreren en welke bedrijven jouw potentiële klanten ook naar kijken is een gedegen concurrentieanalyse geen overbodige luxe. Een concurrentie analyse is redelijk eenvoudig te doen, met name omdat we hier ons volledig op online business focussen. Hoe doe je dit? Google maar eens naar jouw primaire product of productgroep, de eerste 10 resultaten in Google laten je direct zien met wie jij online de strijd aan zou moeten gaan.

Waarom wil je dit doen, moet je niet uit gaan van je eigen kracht? Natuurlijk moet dat, maar het kan geen kwaad om ook te onderzoeken wie je gaat tegenkomen. Dit doe je om te bepalen wie je concurrenten zijn, wat ze leveren (en met name ook wat niet) wie hun doelgroep is, wat de prijsstelling is en hoe de reviews zijn. Google is hierbij je grootste vriend en kan je helpen om misschien wel een gat in de markt te vinden, iets wat jouw concurrenten nog niet doen, of iets waar ze heel slecht in zijn – bedankt TrustPilot.

Een klein voorbeeldje van de waarde van een concurrentie onderzoek. Laten we weer even terugkijken naar de zeer uitdagende bloemenvazen business, je vind 4 verschillende bedrijven die online bloemenvazen leveren en we gaan die eens even heel simpel onder elkaar zetten.

ShopWat verkopen zeWat nietPrijsDoelgroepReview proReview con
01Vazen van plasticGlazen vazen en bloemenLaagBudgetStevigGeen telefoon
02Vazen van glasBloemenGemiddeldIedereenGoedkoopVeel schades
03Hoge kwaliteit glazen vazenPlastic vazen en bloemenHoogLuxeGoedDuur
04Vazen van plastic en glasBloemenGemiddeldIedereenBreed aanbodSlecht contact
Een hele simpele concurrentie analyse

Als we dit overzicht analyseren dan halen we er al snel een aantal belangrijke aandachtspunten uit:

  • Niemand heeft een combinatie aanbieding waarbij je naast een vaas ook direct bloemen kunt bestellen.
  • Er lijkt weinig contact mogelijk te zijn met de verschillende winkels.
  • Transport van de vazen kan een uitdaging zijn.

Uit een dergelijke analyse zou je bijvoorbeeld drie unieke verkooppunten (USP’s) voor jouw webshop kunnen halen:

  • Naast vazen ook bloemen gaan aanbieden, zelf of via een deal met een online bloemenleverancier die jou een kick-back fee betaald als de klant via jouw site bloemen besteld. ‘Nu gratis alvast gevuld met een mooi boeket!’
  • Een online advies robot installeren, deze kun je zo configureren dat ze de klanten kunnen helpen met het bestellen van vazen en er eenvoudig direct contact mogelijk is. ‘Wat is de beste vaas voor rozen?’
  • Op onderzoek uitgaan hoe je kunt voorkomen dat de vazen breken, dit kun je bijvoorbeeld zoeken in het type verpakking maar ook in de transport leverancier die je gebruikt. ‘Nu met onbreekbare verpakking’

Een heel simpel voorbeeld van een concurrentie analyse op basis van een paar logische karakteristieken, dit kun je natuurlijk van veel meer concurrenten doen en veel uitgebreider. Naast dat je in kaart brengt tegen wie je moet gaan opboksen heb je ook direct een aantal punten die jij sowieso beter moet gaan doen.

In het onderdeel marketing gaan we ook kijken hoe we gebruik kunnen maken van al het research werk wat je concurrenten online al hebben gedaan, welke klanten hebben ze, op welke zoekwoorden adverteren ze en waar juist nog niet op en hoe kan jij daar voor je eigen webshop gebruik van maken.

Hoe ga ik geld verdienen?

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je hele businessplan, hoe ga ik hier nou straks geld mee verdienen? Ook het onderdeel waar ik zonder heel veel van je product te kennen weinig over kan vertellen, behalve dan dat een webshop beginnen makkelijk is, geld ermee verdienen is de uitdaging. Wat ga je hier doen? In dit hoofdstuk ga je uitwerken wat je echte business case wordt. Hoe ziet zo’n case er heel platgeslagen uit?

Inkoop + Kosten + Marge = Verkoop

Ik werk de termen even los voor je uit en geef je meteen een aantal vragen die je jezelf moet stellen voordat je de verkoopprijs gaat bepalen.

Inkoop
Wat kost een product jou? Wat kost het nu, wat kost het als je er 100 koopt en wat kost het volgend jaar? Waar koop je het in, kan dat ergens anders, kan dat goedkoper, kan je het zelf maken?

Kosten
Wat zijn de overige kosten, verpakking, verzenden, retours verwerken, marketing. Er is daarnaast een apart onderdeel ‘kosten’ die je later gaat invullen zodat je inzichtelijk kunt maken welke kosten je gaat tegenkomen bij het opereren van je eigen webshop en bedrijf.

Marge
Hoeveel winst moet je maken, om van te leven, om van te groeien, om reserves op te bouwen, maar ook om je algemene kosten mee terug te verdienen.

Verkoop
Wat gaat de klant betalen, wat gaat hij betalen als hij er 10 koopt, of 30, moet de prijs elk jaar omhoog of kan hij zo blijven?

Je verkoopprijs moet natuurlijk een minimum hebben zodat je al je kosten kunt betalen, nu, maar ook straks in de toekomst als je groeit en bijvoorbeeld personeel nodig hebt of een groter kantoor. De verkoopprijs is ook afhankelijk van de hoeveelheid klanten die je verwacht, heb je een product waarvan je er 10000 moet verkopen om winst te maken of ben je bij 10 per maand al binnen?

Ook je concurrenten kunnen impact hebben op jouw verkoopprijs, hetzelfde product aan dezelfde doelgroep aanbieden voor meer dan je concurrenten is misschien geen slim plan. Maar als je de prijs gelijk zet en later aan de klant kunt up-sellen, meer verkopen nu ze eenmaal klant zijn, is het die investering misschien wel waard.

Hoe ga ik mijn marketing doen?

Hoe ga jij er straks voor zorgen dat mensen je product kennen, je webshop kennen en ook weten waarom ze bij jou moeten aanbellen en niet bij je concurrent? Met een webshop beginnen is dit tegenwoordig zeker een vitaal onderdeel van je business case en iets waar misschien wel de meeste tijd in mag gaan zitten. Een aantal belangrijke key features uit je marketingplan:

  • Unique Selling Points
    Je hebt hier natuurlijk al over nagedacht en dit komt ook al terug in je ‘waarom plan’ maar ook in je concurrentie analyse. Waar het om gaan dat jij weet waar je sterke en zwakke punten zitten, dat je hebt nagedacht hoe je die zwaktes kunt omturnen naar iets positiefs en hoe je je sterke punten nog beter kunt benadrukken.
  • Doelgroep
    We hebben het eerder al gehad over de karakteristieken van jouw optimale klant, denk hierbij ook na over waar ze zich online begeven, welke sites, blogs of welke social media kanalen. Onderzoek ook welke merken of producten ze nog meer leuk vinden, we hebben wel wat Growth Hacking tricks om hier achter te komen.
  • Merk
    Wie ben jij en waar sta je voor met je merk? Waarom willen mensen bij jouw shop kopen? Wat maakt je uniek? Ben je een massa aanbieder, een specialist of iemand die vooral staat voor ecologisch vriendelijk ondernemen? Allemaal kenmerken waarvoor je straks je teksten, kleuren en designs op gaat afstemmen.
  • Kanalen
    Waar ga je straks adverteren? Uit de analyse van je doelgroep, de karakteristieken van jouw optimale klant, maar ook van je concurrentie kun je gaan bepalen wat voor jou de beste kanalen zijn om te adverteren. Waarbij tegenwoordig meten is weten nog meer van toepassing is. Een aantal kanalen die je online kunt gaan benutten:
    • Zoekmachines
      Naast het adverteren in de zoekmachines, waar we natuurlijk eigenlijk Google mee bedoelen, kun je ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit zelf gaan aanpakken of hier een Freelancer voor inhuren natuurlijk.
    • Social Media
      Adverteren op Facebook, Linkedin of Instagram is zo geregeld en je kunt hier heel specifiek zijn in wie je je advertenties toont. Als jij je vazen wilt gaan verkopen, dan weet je dat het vrij weinig zin heeft om deze reclames te laten zien aan mannen tussen de 60 en 65 die van motor rijden houden toch?
    • Affiliates
      Heb jij een product wat heel makkelijk door andere ook verkocht kan worden dan zou je eens kunnen duiken in de wereld van affiliate marketing. Sites als Daisycon en PayPro kunnen je eenvoudig helpen aan wederverkopers.
    • Influencers
      Een nieuw kanaal aan het marketingfront zijn de Influencers, bekende YouTube of TikTok persona’s die, tegen betaling, jouw product willen promoten. Kijk eens op Influentials.com om te zien of dit een optie voor jou is.
    • Bloggen
      Je kunt zelf ook actief gaan bloggen, artikelen delen over jouw business en promoten op YouTube, Facebook of andere social media om bezoek naar je eigen webshop te genereren. Misschien kun je mensen wel meenemen in je reis als ondernemer of proberen een autoriteit te worden op het gebied van jouw producten.
  • Wanneer
    Bepaal heel goed wanneer je wat gaat uitzetten, wanneer start je een campagne of start je extra promotie? Doe je dit op meerdere kanalen tegelijk of test je dit een voor een? Je maakt ook, zeker voor de eerste periode, een plan met data en periodes waarin je gaat adverteren en hoe. Timing is met name erg belangrijk wanneer je een nieuwe webshop gaat beginnen.

Bij met name de online kanalen is het van belang dat je alles gaat meten, maar ook omdat het kan. Voorheen was het lastig te bepalen hoeveel mensen vanuit een TV reclame of een kranten advertentie op jouw site of in jouw winkel uitkwamen, tegenwoordig is dat allemaal meetbaar. Maak daar dan ook gebruik van – dat is een groot onderdeel van wat het succes van je webshop bepaald.

Je kunt natuurlijk ook nog adverteren op TV, de radio of in de krant. Maar als je een online business hebt die startende is zou ik die onmeetbare kostenpost toch nog even laten voor wat het is.

Wat zijn mijn bedrijfskosten?

Wat zijn de kosten waar je rekening moet gaan houden wanneer je je webshop gaat beginnen? We hebben een basis opsomming gemaakt. De kosten die direct te herleiden zijn naar je product en je winstmodel die hebben we in het onderdeel ‘winstmodel’ al besproken, dit zijn eigenlijk je vaste lasten – kosten die je altijd zal moeten betalen of je nu wilt of niet, of je nu 100 producten verkoopt of 0.

  • Techniek
    Jouw website is de winkel, waar je bij een echte winkel let op een mooi interieur, goede belichting, een mooie plek in de stad of snelle kassa systemen zal je bij een website hetzelfde moeten doen. Hier ga je alleen je budget gebruiken voor de webhosting, de software voor je website en je shop, maar ook voor de betaalsystemen die je wilt gebruiken.
  • Administratie
    Hoewel het gros van de online webshop systemen tegenwoordig al heel veel kunnen helpen met je administratie, het voorraad beheer en je boekhouding is het natuurlijk van groot belang dat jij op tijd je facturen verstuurt, je weet of ze betaald zijn en hoe je bijvoorbeeld je BTW aangifte moet doen. Daarnaast krijg je ook te maken met het opstellen van jaaropgaven en het doen van belastingaangifte. Zoek hier, zeker wanneer je starter bent, hulp bij.
  • Bedrijfsmiddelen
    Wat heb je nodig om straks je webshop en bedrijf te runnen? Denk hierbij aan wat je nu nodig hebt, maar ook wat je over een jaar of over twee jaar nodig hebt. Zo kun je ook alvast gaan nadenken over een meer jaren budget of het opbouwen van een financiële reserve. Een eenvoudige opsomming: telefoon, laptop, bureau, bureaustoel,
  • Verzekeringen
    Wanneer je aan de slag gaat met je eigen bedrijf zul je ook even stil moeten staan bij een aantal verzekeringen die je kunt gaan afsluiten. Denk hierbij aan een verzekering die je dekt wanneer je aansprakelijk wordt gesteld, je arbeidsongeschikt raakt, je een juridisch conflict hebt of te maken krijgt met (cyber) criminaliteit.

Wat zijn de risico’s waar ik rekening mee moet houden?

Nooit leuk om over na te denken, maar doe het toch maar voordat je gaat beginnen. Het is met name belangrijk om te bepalen wat de risico’s zijn, wat de impact is en de kans en wat voor mitigerende maatregelen (hoe los je het risico op of voorkom je het) hier het beste bij passen.

Hoe inventariseer je risico’s? Hier zijn eigenlijk drie manieren voor:

  • Risico’s die je in een eerder online avontuur al bent tegengekomen.
  • Risico’s die ‘standaard’ zijn wanneer je aan de slag gaat met een eigen bedrijf.
  • Risico’s die je in een paar brainstorm sessies weet te inventariseren.

Maak een inventarisatie van deze risico’s, probeer te bepalen wat de impact is en wat de kans is en zo krijg je vanzelf een lijst van de belangrijkste risico’s. Zodra je die hebt kun je gaan bepalen wat je met die risico’s gaat doen.

Vermijden
Zorg ervoor dat ze gewoon niet voor kunnen komen, als jij afhankelijk bent van een Internet verbinding en je bent hulpeloos als die verbinding wegvalt, regel dan een 2e verbinding.

Reduceren
Beperk de impact of de kans dat een risico zich voor gaat doen, werk b.v. met meerdere logistieke partners. Als er eentje wegvalt dan is er nog niet zoveel aan de hand.

Overdragen
Draag het risico over, bijvoorbeeld als je klantenbestand gestolen wordt, neem een verzekering die je hierbij helpt.

Accepteren
Wanneer het een klein risico is of als je ‘dan wel ziet’ wat je ermee doet dan kan je een risico ook gewoon accepteren.

Wanneer ga ik mijn webshop beginnen?

Je hebt nu een gedegen plan staan, je weet wat je wilt, wat je ervoor nodig hebt, hoe je het een succes gaat maken en wat je gaat doen als het even niet lukt. Maar het enige wat hierbij nog niet besproken is, is tijd. Wanneer ga je dit doen? Wanneer wil je starten en wanneer wil je, en moet je, bepaalde zaken geregeld hebben. Zowel administratief maar ook financieel of logistiek.

Bouw een eenvoudige planning op die je als laatste toevoegt aan je business plan. Beschrijf de resultaten die je allemaal wilt gaan behalen en werk vervolgens terug naar alle activiteiten die je hiervoor moet gaan ondernemen.

Naast de activiteiten die je allemaal moet gaan doorlopen is het ook goed om deze planning te koppelen aan een financiele planning, al is het alleen maar voor je gemoedsrust. Hoeveel geld heb ik wanneer nodig en wanneer verwacht ik die grote kostenposten. Vergeet hierbij niet de belastingdienst, maar daar komen we in het 2e deel van deze artikelreeks nog uitgebreid op terug.

Beginnen met je webshop beginnen!

Je hebt je ‘waarom plan’ gemaakt en het bij wat trusted advisors, je vrienden en familie, laten toetsen. Maar nu wordt het serieus, het gaat nu om pegels, jouw toekomst en er zitten ook risico’s aan verbonden. Je hebt hier allemaal over nagedacht, je bent serieus aan de slag gegaan en hebt een business plan gemaakt. Iets dat niet elke ondernemer kan zeggen.

Pak dit business plan en toets het, bij jezelf, bij vrienden, familie of mensen die ook een webshop hebben draaien. Pas het aan, neem hun input en adviezen mee en optimaliseer het. Als het goed is is je energie level nu redelijk op een maximum, heb je er nog meer vertrouwen in gekregen en wil je gaan starten. Als je je zo voelt dan zou ik zeggen, doen – ga ervoor en start die online business.

We gaan je in het volgende artikel helpen met de praktische kant van het starten van een eigen bedrijf en webshop, maar met het bovenstaande stukje huiswerk ben je als het goed is wel even bezig. In het 2e artikel gaan we ons bezighouden met:

  • Oprichten van je bedrijf bij de KvK
  • Wat moet je doen met de belastingdienst
  • Hoe zit het juridisch als je een webshop gaat starten
  • Welke specifieke verzekeringen heb je nodig bij een webshop

Lees hier het 2e deel uit onze reeks artikelen over het starten van een eigen webshop.

In het 3e, en laatste, artikel van deze reeks gaan we de praktische kant van het webshop beginnen.

  • Welke software moet je gebruiken (WordPress, WooCommerce of Magento)
  • Hoe krijg ik bezoekers en uiteindelijk klanten in mijn webshop (SEO, Influencers of Affiliate marketing)

Heb je ondertussen al vragen, opmerkingen of tips? Stuur ons dan een e-mail via de contact pagina.

Copy link
Powered by Social Snap