7 manieren om iemand te overtuigen

Conversie is het percentage van je bezoekers dat uiteindelijk de actie uitvoert die jij graag wilt. Of dit nu het bestellen van een product is of het inschrijven op je nieuwsbrief. Je succes wordt grotendeels gemeten door de mate van conversie. Gebruik Cialdini’s principes om jouw bezoekers te overtuigen en je conversie te verhogen.

De principes voor het uitoefenen van invloed volgens Cialdini

Veel van deze informatie over overtuigingskracht komt uit het boek Influence van Robert B. Cialdini. Hij stelt in zijn boek dat er 7 principes zijn van het uitoefenen van invloed waardoor je mensen kunt overtuigen tot het doen van die oh zo gewenste actie.

  1. Reciprocity – Wederkerigheid
  2. Commitment and Consistency – Toegewijd en consistent
  3. Social Proof – Sociaal wenselijk
  4. Authority – Gezag
  5. Liking – Iemand aardig vinden
  6. Scarcity – Schaarste
  7. Unity – Eenheid

Wederkerigheid – als jij mij iets geeft dan ben ik meer geneigd iets terug te doen

Geef je iets gratis weg dan krijg je er iets voor terug, behandel mensen zoals jij behandeld wilt worden of misschien zelfs zo simpel als karma. Hoe je het ook wilt noemen of omschrijven maakt niet uit. Het principe gaat er vanuit dat als iemand iets doet voor jou, je van nature daarna iets terug wilt doen voor hen.

Een gratis whitepaper, tips over overtuigingskracht (wink) of een gratis online seminar. Allemaal voorbeelden van pogingen tot het genereren van een gevoel dat jij iets terug zou moeten doen. Je bent eerder geneigd om iets te bestellen wanneer je eerst al een gratis seminar hebt gevolgd of een gratis whitepaper hebt gedownload.

“Hoe gaat het met je?”

Willekeurige telefoonverkoper of collectant.
Hoe gaat het met je?

Je kunt dit zelfs zo klein maken door te bedenken dat een verkoper je graag vraagt hoe het met je gaat om je uiteindelijk te overtuigen. Waarom? Omdat hij dan namelijk meteen 1-0 voor staat. Hij toont interesse in jou en van nature voel jij je verplicht om de stand gelijk te trekken. Je verteld hem hoe het gaat ook al weet je dondersgoed dat hij je antwoord gaat gebruiken als een haakje voor zijn sales pitch.

Onderhandelen, korting geven op een eerdere prijs is ook een hele eenvoudige vorm van wederkerigheid. Ik geef jou korting, dus dan ben jij meer geneigd om te kopen.

Toegewijd en consistent – waarom jouw e-mail adres zo waardevol is

Als je een besluit hebt genomen dan moet je dat ook volgen, toegewijd zijn aan je keuze. Mensen willen van nature consistent zijn. Met het opgeven van jouw e-mail adres voor een nieuwsbrief maak je eigenlijk al een keuze, je wordt al een ‘beetje’ klant. Wat de stap natuurlijk nog makkelijker maakt om daadwerkelijk iets te kopen, ze weten immers al je e-mail adres.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Dit lijkt heel simpel, maar doordat jij al een eerste stap hebt gezet door je e-mail adres te geven is er minder overtuigingskracht nodig om je straks misschien ook wel iets te verkopen.

Sociaal wenselijk – als er een schaap over de dam is…

Misschien niet de beste vertaling, maar het concept is heel simpel; schaap gedrag. Wanneer iedereen iets doet, dan zal dat vast goed zijn. Waarom denk je dat er zo vaak reviews in een online shop staan, of Booking.com aangeeft hoe vaak dit hotel al is geboekt in de afgelopen 24 uur? Jij gaat er dan van nature al van uit dat die mensen het niet mis kunnen hebben en laat je zelf, onbewust, overtuigen om ook dat hotel te boeken of juist die TV te kopen.

Booking.com ervaringen van gasten

Sites als Booking.com of Tripadvisor.nl laten de overtuigingskracht over aan hun eigen bezoekers, want wie geloof je nu eerder?

Gezag – ja dokter, ok dokter, zal ik doen dokter

Waarom denk je dat in de tandpasta reclames altijd tandartsen vertellen dat je die tandpasta moet kopen? Niet omdat ze zelf aandelen hebben, maar omdat de eigenaren van de merken heel goed weten dat jij eerder naar een dokter luistert dan naar een gelikte verkopen (los van het feit dat die tandarts vast geen tandarts is).

Tandartsen gebruiken zelf ook Oral-B

Iemand aardig vinden – die grote glimlach staat er niet voor niets

Als je iemand aardig vind is de eerste horde al genomen in het verkoopproces. Kijk maar eens naar de ‘About Us’ pagina’s of de ‘Over Mij’ pagina’s, de prachtige profielfoto’s die er worden geschoten en de mooie ‘Waarom doen we dit’ teksten. Allemaal bedoelt zodat jij je kan identificeren met die partij en ze hopelijk ook aardig gaat vinden, want als je iemand aardig vind ben je veel meer geneigd om ook iets voor hem te doen.

About Us Over Ons

Schaarste – simpel maar nog steeds heel effectief.

Misschien wel een van de simpelste principes om iemand mee te kunnen overtuigen, schaarste. Wanneer een product schaars is kan de interesse in dat product verdubbelen en wanneer die schaarste ook nog eens stil worden gehouden (zogenaamd) dan kan dat tot wel zes keer toenemen.

Wanneer jij een product hebt gekocht en het wordt daarna schaars, dan waardeer jij je product nog meer en is de kans groter dat je een nieuwe versie, of een geüpdatet versie ook weer zal aanschaffen.

Schaarste creëren op is op

Eenheid – ik wil ergens bijhoren

Mensen willen graag ergens bijhoren, of het nou een familie is of een groep mensen met dezelfde passies, interesses of hetzelfde geloof. Hoe meer we ons kunnen identificeren met mensen uit die groep hoe eenvoudiger we te overtuigen zijn.

Familie is natuurlijk het beste voorbeeld, hoewel ik dat geen club zou noemen, maar wat jij voor je familie zou doen laat denk ik weinig aan de verbeelding over. Denk dan eens aan Ikea Family, en waarom ze die naam gekozen hebben? Kom bij de Ikea familie! De eerste stap is dan al gezet wanneer je weer een reclame mail krijgt van je ‘Familie’.

Word lid knop

Goede boeken over overtuigingskracht

Het inzetten van deze technieken past erg goed bij de Growth Hacking mindset en kan ook super gebruikt worden voor bijvoorbeeld je Dropshipping website.

Copy link
Powered by Social Snap