4 slimme Growth Hacking tips (2021)

Hoe versnel je de groei van jouw website en de conversie van jouw bezoekers zonder blind geld te investeren of alleen maar extra campagnes in te kopen zonder te weten of het nut heeft gehad? Hoe kun je met Growth Hacking jouw bezoekers of klanten optimaal laten converteren? Niet door massa’s campagnes en reclames maar door slim gebruik te maken van teksten, kleuren, tools en het continue experimenten en onderzoeken van de resultaten.

Wat is Growth Hacking ?

Growth Hacking klinkt heel spannend en zelfs wel wat illegaal, maar niets is minder waar. Het is een verzamelnaam die staat voor het op een slimme manier sneller laten groeien van je omzet dan organisch (zonder veel aandacht) zou zijn gebeurd. Dit doe je met name door te experimenteren; testen, aanpassen en nog eens testen van je hele online business keten. Tegenwoordig hoort deze manier van werken er gewoon bij, maar Growth Hacking is een mooie kapstok om deze tools en skills aan op te hangen.

Om Growth Hacking goed te doen heb je wel een bepaalde skillset nodig; kennis van marketing, SEO en copywriting is een minimale vereiste. Maar het is eigenlijk meer een mindset; continue op zoek gaan naar manieren om je website te verbeteren. Je experimenteert met van alles, teksten, afbeeldingen, advertentie kanalen, de websites waar je op adverteert en met welke call to actions je dat doet. Wat werkt waar het beste en waarom en kunnen we hier nog slimmigheden in aanbrengen?

In dit artikel werken we een reeks tips uit die je kunnen gaan helpen om jouw conversie te verhogen, of je het Growth Hacking wilt noemen of niet – het gaat om het resultaat!

Gebruik de juiste woorden

Het klinkt misschien ouderwets en ‘te simpel’, maar het gebruik van de juiste woorden op je website, in je e-mail of in je campagnes in enorm belangrijk voor het succes hiervan. Hoe overtuig je mensen te doen wat jij wilt dat ze doen? De woordkeuze kan hier enorm veel invloed op hebben, maar dit is natuurlijk ook wel afhankelijk van je klanten.

Een aantal termen die het over het algemeen heel goed doen zijn:

  • Best verkopende of snelst groeiende
  • Gratis, kado of koopje
  • Nog maar een paar beschikbaar
  • Exclusief, premium, geheim

Hoe belangrijk die termen zijn voor jouw publiek moet je natuurlijk gaan testen, A/B, maak aparte landingspages, stuur jouw klanten verschillende nieuwsbrieven en kijken welke woorden of termen meer resultaat halen. Gebruik bijvoorbeeld Instapage om zelf snel een aantal landingspagina’s te maken waar je bezoekers op kunt laten uitkomen, of laat de mensen van de Usabilityhub je direct feedback geven over welke termen het beste werken.

In het artikel van Anna over hoe je het beste overtuigingskracht kunt inzetten volgens de principes van Cialdini krijg je hier ook wat hele handige handvatten voor.

Bij Mailchimp, een van de grootste online e-mail marketing providers, kun je heel eenvoudig een eigen A/B test campagne opzetten om te zien welke woorden, teksten of termen voor jouw klanten het beste werken.

Wil je nog meer weten over hoe je mensen in beweging kunt krijgen, welke termen goed werken, en wat het verschil is tussen gratis en 0.01 cent? Lees dan onderstaande boeken eens, aanraders!

Maak gebruik Google Trends

Je kunt Google uitstekend gebruiken voor Growth Hacking, bijvoorbeeld met Google Trends. Met trends krijg je inzicht in de populariteit van een bepaalde zoekterm en kan je dus ook snel zien of een product of dienst interessant is om aan te bieden. Als niemand er naar zoekt, dan sta je al 1-0 achter voordat je uberhaupt met je Hustle bent begonnen.

Valideren van je eigen onderzoek of ideeen

Een mooi, en wat oud, voorbeeld is de populariteit van de Fidget Spinner in 2017. De grafiek toont een enorme piek in interesse in de zomer van 2017 en dat was dus ook een perfect moment om een shop in elkaar te knutselen vol met spinners. Misschien zelfs wel via dropshipping zodat je een snelle start kunt maken. Een mooi voorbeeld van een goede Growth Hack!

Vind via deze Growth Hack en met behulp van Google Trends populaire zoektermen.

De Fidget Spinner is een onderzoek wat regelmatig terugkomt, maar je kunt met Google Trends nog veel meer interessante informatie naar voren halen.

Zoek de beste advertentie periode

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar iets als een Sup Board, op een soort surfplank op het water en als een malle peddelen. Een sup board kan wel tussen de 200 en 700 euro opleveren, dus altijd goed om eens wat onderzoek te doen.

Google Trends Sup Board query
Google Trends zoekactie naar SUP Boards

Zo zie duidelijk wanneer deze Sup boards wel of niet hot zijn, op zich interessant maar ook wel wat voorspelbaar. Als we dan echter gaan kijken ‘waar’ deze zoekacties vandaan komen krijgen we wat meer interessante informatie:

Google Trends Sup Boards regio query
Google Trends analyse van de regio’s die interesse hebben in SUP boards

Uit deze hele simpele query haal je er dus uit dat er vanaf april interesse ontstaat voor SUP boards en zich dit met name in Friesland ontstaat. Wanneer jij dus een SUP boards business hebt dan zou ik rond die periode op Facebook mijn advertenties gaan opstarten en gericht op mensen die in Friesland wonen en matchen met de karakteristieken van jouw perfecte klant.

Onderzoek je concurrentie

Zoals je misschien wel gelezen hebt in het artikel van Anna over het opstarten van een eigen webshop is de zoekmachine een van de belangrijkste bronnen voor klanten voor jouw webshop. En laten we maar gewoon zeggen, dat gaat dan om Google. Je zal denken, maar iedereen staat al in Google, hoe kom ik ooit hoger in Google en is dat niet veel te complex?

Er zijn heel veel theorieën, techniek en tools om jouw positie in Google te verbeteren, deze tip gaat alleen over concurrentie onderzoek en dan specifiek de websites die linken naar jouw concurrenten – de backlinks.

Het mooie van Google is dat je zeer makkelijk concurrenten onderzoek kunt doen, als je naar een zoekwoord zoekt waar jij ook graag op gevonden zou willen worden dan hoef je het maar aan Google te vragen. De eerste pagina laat direct je concurrentie zien en nummer 1 doet het beter dan nummer 10. En nu is het aan jou om te onderzoeken hoe dat komt.

Een belangrijk onderdeel van je positie in Google zijn de backlinks. Backlinks zijn verwijzingen van andere websites naar jouw website, en hier is Google natuurlijk wel kieskeurig in. Vanaf welke site komt de link, hoe bekend is die site, is die site niet ook van jou of net opgezet? Een aantal van de vragen die Google zichzelf onderwater gaat stellen.

Gelukkig is het gehele internet wel geindexeerd en is het ook te achterhalen welke sites naar jouw concurrenten linken. Maar wat heb ik daaraan dan? Wil je hoger in Google komen dan die concurrenten dan kan zijn backlink profiel, welke sites naar hem linken op welke pagina’s, waardevol zijn.

  1. Je kunt de content waar naar wordt gelinkt onderzoeken en jouw content hierop aanpassen.
  2. Je kunt de eigenaar van de website die naar je concurrent link wijzen op jouw, natuurlijk betere, content.
  3. Je weet welke sites linken naar jouw type content, dat maakt het vinden van backlinks makkelijker.

Hoe pakken we het aan? Gebruik hiervoor de gratis backlink check van Ahrefs.

Ahrefs backlink checker

Backlinks checken met Ahrefs.com

Stel je zit in de Affiliate marketing en je hebt gezien dat VPN providers een leuke bonus geven wanneer jij een nieuwe klant aanbrengt. Jij wilt hiermee aan de slag en je gaat een blog starten waarin je de beste VPN providers gaat vergelijken.

Laten we zeggen dat mensen zoeken in Google naar ‘beste VPN provider’ en je krijgt dit als resultaten te zien:

Zoeken naar de beste VPN provider in Google

Je ziet alleen al aan de eerste paar resultaten dat het een interessante business is, er staan een aantal zeer goed opgebouwde websites bij met ook erg goede content. Maar ook de backlinks zullen impact hebben op de positie in Google. Voer dan ook de URL van een van deze websites in in de backlink checker van Ahrefs en je krijgt zo’n overzicht:

Backlinks profiel VPNgids.nl
Backlinks profiel van VPNgids.nl

Dit is natuurlijk handige informatie om mee te beginnen en om zelf te gaan proberen of je backlinks kunt gaan organiseren, en misschien ook wel op deze ‘verwijzende pagina’s.

Maak gebruik van user testing

Wanneer je niet tevreden bent met de conversie van een website dan wil je dit natuurlijk gaan verbeteren. Maar hoe pak je dit aan? Zie het eigenlijk net als dat je in een fysieke winkel loopt en je wilt klanten meer verkopen dan ze nu doen.

Je gaat dan aan de slag met het herinrichten van de winkel, zet bepaalde producten hoger of lager in de stelling, hangt kortingsposters op of je zet de interessante spullen dicht bij de kassa of in het looppad. Je kunt aan je omzet zien wat het resultaat is van jouw acties, dit zal niet helemaal te herleiden zijn naar een specifieke actie maar je ziet wel of het werkt.

Het mooie van een digitale winkel is natuurlijk dat je dit wel kunt testen, tot op euro’s achter de komma kun je testen of jouw updates effect hebben gehad. Dit is eigenlijk de basis van Growth Hacking, een update doorvoeren, testen, resultaten verzamelen, analyseren en weer door naar het volgende experiment.

Growth Hacking werkt eigenlijk wel het beste met ‘grote getallen’, wanneer jij een website hebt met 5000 bezoekers per maand dan heb jij een mooie basis om mee te testen. Als jij een maand test met een bepaalde tagline, kleur of nieuwe reclame boodschap dan heb je aan het eind van de maand 5000 testresultaten. Maar dan ben je een maand verder, maar als je gebruikt gaat maken van user testing dan kan je misschien wel 100 van die tests in een maand doen.

Hoe kun je gebruik maken van Usabilityhub

Via de website Usabilityhub, en er zijn er legio andere, kun je heel snel en eenvoudig een gebruikerstest ontwerpen, uitvoeren en analyseren.

Stap 1 – Aanmaken gebruikerstest

Heel simpel, even een test aanmaken, naampje geven en aangeven in welke taal je het wilt doen. Natuurlijk wel erg belangrijk om aan te geven of je wilt dat jouw testers op hun mobiele telefoon testen, op hun computer of dat het je niet uitmaakt.

Aanmaken gebruikerstest op Usabilityhub

Stap 2 – Type gebruikerstest definiëren

Vervolgens ga je definiëren wat voor type test je wilt doen, wil je alleen een simpele vraag stellen, wil je kijken waar de testers klikken in je navigatie of wil je gewoon hun mening horen over twee verschillende designs. Dit bepaal je eenvoudig op deze manier.

Kiezen type gebruikerstest op Usabilityhub

Stap 3 – Kies je testpubliek

Wie wil jij laten testen, wat is belangrijk? Dit zou je moeten koppelen aan jouw klanten, als je niet weet hoe je die kunt definieren of uberhaupt wat er ik ermee bedoel – Anna heeft een mooie blogpost geschreven over een webshop starten, dat is een onderdeel hiervan. Kies je testpubliek en ga vervolgens je test invullen.

Stap 4 – Ontwerp je test

Ik heb een kleine test gedaan om te laten zien hoe eenvoudig je feedback kunt krijgen. In dit geval wil ik weten welke reclame actie het beste werkt wanneer je t-shirts wilt verkopen. Probeer hier wel zo concreet mogelijk te zijn, daarom heb ik niet alleen gevraagd wat ze zouden doen maar ook wat hun budget is. Dan zijn je antwoorden veel waardevoller. Dit is een echte test die ik ook echt heb laten lopen.

Usabilityhub gebruikerstest vraag

Stap 5 – Evalueer je resultaten

Ik heb de test laten lopen, en dan krijg je binnen 20 minuten onderstaand rapport. Omdat ik redelijk specifiek ben geweest in m’n doelgroep, mannen, van 20 tot 40 jaar, uit Nederland duurde het iets langer dan normaliter.

Maar als ik nu een t-shirt site zou beginnen, dan zou ik wel weten welke reclame actie is ga laten lopen.

Usabilityhub gebruikerstest antwoord
Copy link
Powered by Social Snap