Meer omzet door slim te A/B testen

Een A/B test is een onderzoek dat je uitvoert om te bepalen of variant A of variant B van je testonderwerp ‘beter’ is. Wat dat ‘onderwerp’ of wat ‘beter’ is mag jij bepalen. Online betekende dit vaak dat je ging testen welk ontwerp van een website beter was, beter converteerde of meer omzet opleverde. Maar je kunt A/B, of split, testen perfect gebruiken bij je Growth Hacking werk en tot op detailniveau tests gaan inrichten en ermee experimenteren.

Wat is A/B testen?

Zoals we in de inleiding al kort omschreven is A/B testen, of ook wel split testen, een manier om te testen of variant A of variant B van je site, mailing of campagne beter werkt – de ‘wat’ maakt eigenlijk niet uit. Voorheen werd dit veel gebruikt om complete websites te testen, welke variant vind je mooier? Je liet een testpanel twee ontwerpen zien en je vroeg heel simpel ‘welke is mooier’? Als 60% van het panel variant A mooier vond dan ging variant A online.

Tegenwoordig kunnen we A/B tests loslaten op ‘alles’ en kunnen we ook die tests veel specifieker maken. Want een A/B test moet ook passen bij jouw perfecte klanten. Wanneer je een A/B test uitvoert en 50% van de testers is jonger dan 50 jaar en jij wilt weten of je nieuwe rollator een spoiler nodig heeft dan heb je weinig aan die testresultaten. Het is daarom ook erg belangrijk dat je je tests goed inricht, hier later meer over.

Welke zaken lenen zich nou goed om via een A/B test te testen?

  • Welke link teksten werkt het beste?
  • Wat is de beste lokatie voor contactgegevens?
  • Welke afbeeldingen spreken het meeste aan?
  • Welke marketing actie slaat het beste aan?
  • Welk type button stuurt meer op interactie dan de andere?
  • Welk onderwerp van je e-mail zorgt voor meer lezers van je nieuwsbrief?

In dit artikel geef ik je de tools en tips om te starten met een goede A/B test campagne.

Welke tools zijn er om je te helpen met je A/B tests?

Je kunt A/B tests eenvoudig live doen! Bezoekers van jouw site meerdere versies laten zien en op basis van die resultaten wijzigingen doorvoeren en weer verder testen of het een juiste keuze was en het effect zichtbaar blijft. Ik heb getest met Optimizely.com, met Google Optimize en VWO maar ik vond Convertize.io voor een kleine site met een beperkt publiek erg prettig werken.

Review van Convertize.io

Het aanmaken van een account bij Convertize.io was echt appeltje eitje, meer dan mijn naam en een e-mail adres was voldoende. Er was geen creditcard nodig en je kunt binnen 1 minuut starten.

Toevoegen Convertize.io aan WordPress

Zodra je bent ingelogd, na het valideren van je e-mail adres, kun je starten met het koppelen van jouw website aan het platform zodat je kunt starten met het A/B testen. Omdat ik een WordPress site heb is het koppelen eenvoudig, je kunt de Plugin van Convertize.io downloaden en installeren of je voegt een code snippet toe met een include van Convertize.io. Je valideert de installatie en je kunt aan de slag!

Let even op dat je je cache leegt voordat je Convertize je website laat valideren.

A/B testen met Convertize.io

Het mooie van dit platform vind ik het gebruikersgemak, het aanmelden was simpel, de installatie waar mogelijk nog eenvoudiger maar ook het gebruik van het platform zelf is erg prettig en straight forward. Ik schrijf deze review op basis van een aantal basis tests, verschillende teksten, andere kleuren, maar het platform is enorm uitgebreid en je kunt hier 100’den verschillende A/B tests laten uitvoeren.

Mijn doel van deze A/B test: welke kleur knop werkt op mijn site beter? Als ik dat weet dan kan ik de kleur aanpassen en zal mijn click through conversie stijgen.

Aanmaken test scenario’s
Je werkt bij Convertize.io met scenario’s, versies van de pagina die je je bezoekers wilt laten zien. In mijn test heb ik drie verschillende scenario’s, het originele scenario en twee test scenario’s waarbij ik de kleur van de knop heb aangepast in een rode en roze variant.

Aanmaken test scenarios

Ontwerpen test scenario’s
Je kunt via de in browser editor eenvoudig het scenario aanpassen naar jouw test specificaties. Zo zie je dat ik de achtergrondkleur van de ‘Lees meer’ knop heb aangepast naar een rode kleur en voor het derde scenario heb ik dat naar roze gedaan.

Aanpassen achtergrond kleur in test scenario

Wat gaan we meten met deze A/B test?
We willen weten welke kleur van de button de meeste clicks weet te genereren. Dit zegt nog niets over de kwaliteit van de klik of de tekst in de button, maar dit is even een eenvoudige test. Je kunt in je test aangeven dat je wilt tracken of er op een knop wordt geklikt, en dit zie je dan netjes terug in je resultaten.

Wat gaan we meten in onze A/B test

Vervolgens zie je hoe het testscenario er uitziet, een rode knop met een tracker erop die je vervolgens live kunt gaan zetten.

Activeren test scenarios

Live zetten A/B test
Dit is het mooiste, je kunt de test met twee klikken live zetten. Je kunt hier nog wel wat in sturen, wil je alleen mobiele bezoekers de tests laten zien of ook op de desktop en je kunt ook bepalen hoeveel bezoekers welke versie te zien krijgen. De autopilot verdeeld alles netjes gelijk over de verschillende scenario’s maar je kunt hier zelf ook een waarde aan hangen wanneer het bijvoorbeeld wel een hele grote test is en je wilt de impact voor je bezoekers niet te groot maken.

Verdelen bezoekers over test scenarios

Resultaten van je A/B test
Zodra de test live staat is het afwachten tot je bezoekers langskomen en je tests gaan doorlopen en is het aan jou om de resultaten te controleren, conclusies te trekken, misschien wel een nieuwe test uit te zetten of je site meteen aan te passen.

Resultaten van de A/B tests

De uitdaging bij het uitvoeren van A/B testen

Zoals je kunt lezen is het testen van je site met verschillende scenario’s met zo’n tools als Convertize.io een eitje. De uitdaging die ik hier vaak in zie, zeker bij wat kleinere sites, is dat er niet voldoende publiek is om snel een juist testresultaat te hebben. Soms moet je dagen of weken wachten totdat je een groot genoeg publiek hebt langs gehad en je zinnige resultaten krijgt. Wanneer jij een grote testcampagne wilt doen met meerdere tests is dat een langdurige exercitie.

Ook hier is een oplossing voor, A/B testen met een enthousiast en ready-to-go testpubliek.

A/B testen met Usabilityhub.com

Wat dus een alternatief kan zijn is dat je gaat A/B testen met behulp van een testpubliek. Mensen die klaarzitten om voor je te testen en waarbij je binnen een uur al resultaten kunt verwachten. Ik gebruik deze optie ook vaak bij het Growth Hacken wanneer ik snel resultaat nodig heb.

Bij Usabilityhub, en bij legio andere sites, kun je eenvoudig een hele specifieke test uitzetten met een eigen testpubliek en heb je binnen een hele korte tijd resultaten die je meteen verder kunnen helpen.

Snel gebruikerstesten uitvoeren via UsabilityHub

Tips die je kunnen helpen bij het A/B testen

  • Bedenk goed wat het resultaat van je campagne moet zijn, wat wil je achterhalen en welke tests moet je uit gaan zetten om daar te komen?
  • Stel 1 vraag per test en schets ook maar 2 of 3 verschillende scenario’s zodat je zuivere resultaten krijgt. Zet dus ook meerdere tests uit en vergelijk die resultaten met elkaar.
  • Kies een specifiek testpubliek wat logischerwijs aansluit bij jouw perfecte klant. Denk hierbij ook aan het platform, wil je mobiel of desktop testen? Waar zitten jouw klanten?
  • Pak een goede hoeveelheid testkandidaten zodat je resultaten hebt die ook echt een goed gemiddelde vormen, een resultaat van 5 bezoekers zegt nog niets – 50 daarentegen is al interessanter.

Plaats een reactie

Copy link
Powered by Social Snap